Zijn de autosalons gedoemd te verdwijnen uit Europa? Het staat er in ieder geval niet goed voor, te zien aan het Zwitserse salon - vroeger het grootste ter wereld - dat afgelopen weekend zijn deuren sloot, en waar wij aanwezig waren. Met uitzondering van Renault en Dacia was geen enkele grote Europese constructeur aanwezig in Genève. Zelfs de luxemerken hebben de moeite niet genomen om naar Zwitserland af te zakken! Het resultaat: er zijn slechts 168.000 bezoekers door de deuren van Palexpo gegaan dit jaar. Een groot verschil met de 747.700 bezoekers in 2005, en met de 600.000 mensen die de laatste editie in 2019 bezochten, ook al duurde het autosalon toen nog twee keer langer. En Genève is niet de enige beurs die er niet goed voorstaat...
Genève niet het enige salon dat er slecht voorstaat
In 2022 stond het autosalon van Parijs er ook al slecht voor. Ook toen waren enkel Renault en Dacia echt aanwezig in de Franse hoofdstad, met grote en opvallende stands waar je een tijdje op kon ronddwalen. Stellantis tekende ook present, maar met een wel erg uitgeholde stand. De twee grootste publiekstrekkers in Parijs waren uiteindelijk de Fisker Ocean, die niet eens op een stand van het merk zelf stond, en de Fiat Multipla van 1.000 pk van Vilebrequin.
Is er nog hoop op beterschap?
Naast Genève en Parijs lijkt de IAA in München nog het meeste op een echt autosalon met een groot aantal nieuwigheden. Maar als we ze van naderbij bekijken, valt het op dat het gros van die modellen afkomstig zijn van de Duitse constructeurs, die er een thuismatch spelen. Logisch, want er zijn maar weinig andere Europese merken die naar München zijn getrokken, met uitzondering van... Renault. De enige constante op al deze salons is een grote aanwezigheid van het merk met de ruit.
Enkel Brussel slaagde er nog in om zijn status als echt 'autosalon' te behouden in 2023, toen 271.057 bezoekers naar de Heizel kwamen om plaats te nemen in de nieuwste modellen, en dat dankzij het grote aantal merken dat nog aanwezig was op de Brussels Motor Show. Maar dat bleek niet voldoende, want 'ons' salon opende zijn deuren niet meer in 2024 voor een 101ste editie...
Zijn liefhebbers nu meer dromers dan pragmatici?
Autosalons zijn duidelijk hun populariteit verloren, zowel aan de kant van de constructeurs als bij het publiek, maar dat betekent niet dat auto-evenementen niet meer interessant kunnen zijn. In ons land slaagde de Brussels Auto Show erin om 6 paleizen van Brussels Expo te vullen, en kon het 122.000 bezoekers verwelkomen tijdens de allereerste editie van het event, dat vijf dagen duurde. Aan de andere kant van het Kanaal zijn het Festival of Speed en de Goodwood Revival waarschijnlijk nog nooit zo veel besproken geweest als vorig jaar. Er zijn dus nog steeds heel wat autoliefhebbers, maar misschien zijn het eerder dromers geworden dan pragmatici. In ieder geval lijkt het erop dat de autosalons zichzelf opnieuw zullen moeten uitvinden om de aandacht van zowel de constructeurs als van het grote publiek te trekken...