Minder dan een week voor de opening van het Salon van Genève in maart van dit jaar moest het als gevolg van een beslissing van de Zwitserse Federale Raad worden geannuleerd omwille van de gezondheidscrisis. Nochtans waren de meeste stands al gemonteerd en stond alle gerekruteerde personeel klaar om in actie te schieten.

Het was een mokerslag voor de organisatie, die in een recent persbericht laat weten dat de organisatie van een salon in 2021 “heel onzeker” is geworden. De afgelasting van dit jaar heeft namelijk heel wat financiële en logistieke gevolgen gehad. Het is een stevige klap geweest voor de stichting die elk jaar het salon organiseert (en die een verlies van meer dan 10 miljoen euro heeft moeten slikken), maar ook voor de constructeurs, die nadrukkelijk hebben gevraagd om ook volgend jaar geen autosalon in Zwitserland te organiseren.

Brussel in koppositie

Deze situatie zou in het voordeel kunnen spelen van het ‘kleine’ salon van Brussel. Na de annulering van de Mondial de l’Automobile in Parijs en het waarschijnlijke uitstel van het volgende salon van Genève tot 2022 wordt hun rivaal in Brussel ineens een van de laatste evenementen die nog goed boeren op het Oude Continent. Op dit moment kan enkel nog het nieuwe salon van München, dat gepland is voor september 2021, met Brussel wedijveren, maar dat komt wel veel later op het jaar.