Sinds een paar jaar wordt Skoda steeds sterker, vooral dankzij modellen die stelselmatig chiquer worden zonder hun prijzen overdreven op te voeren. En daar wil de constructeur het niet bij laten, integendeel. Op basis van de elektrische transitie wil het merk niet gewoon zijn verkoopaantallen behouden, maar duidelijk aan kracht winnen.
Groeien in Europa
In Europa wil Skoda alles op alles zetten om in de top 5 van de best verkopende merken te komen. De constructeur zal daarvoor vasthouden aan zijn positie van aanbieder van “instapmodellen”, vooral dan op het domein van elektrische wagens. Er staan minstens drie nieuwe modellen op de planning die puur op batterijen rijden. Die zijn alle drie onder de Enyaq iV gepositioneerd en dus goedkoper.
Andere regio’s
De constructeur hoopt verder dan 50 tot 70 procent van zijn afzet tegen 2030 van elektrische auto’s komt. Dat zou de gemiddelde CO2-uitstoot van heel het wagenpark moeten halveren. Maar daar houdt het niet bij op, want Skoda wil ook nieuwe horizonten gaan verkennen in India, Rusland en Noord-Afrika. In deze drie regio’s wil het merk het grootse Europese merk worden qua verkoopcijfers, goed voor 1,5 miljoen wagens per jaar.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: