In de Verenigde Staten wordt het verbruik (en dus het rijbereik) van een auto niet bepaald volgens de WLTP-cyclus, maar wel volgens een meetcyclus die is gedefinieerd door het nationale milieuagentschap EPA. Hoewel de cijfers van het EPA vaak vergelijkbaar zijn met die van de WLTP-cyclus, duiken vooral voor elektrische auto’s soms opvallende verschillen op. Zo geraakte de Porsche Taycan Turbo S maar 323 kilometer ver volgens het EPA, terwijl hij conform de WLTP-cyclus zo’n 400 kilometer claimt. Vandaag is de Volvo-groep iets gelijkaardigs overkomen. De Polestar 2 is volgens WLTP goed voor een rijbereik van 470 kilometer met zijn batterij van 78 kWh. Op de EPA-cyclus blijft hij echter steken op 233 mijl (375 kilometer). Wij claimden trouwens al iets gelijkaardig bij onze eerste test van het model afgelopen zomer.
Voor de technisch XC40 Recharge P8 AWD is Volvo zelf wat minder optimistisch met het WLTP-rijbereik, want het mikt op 400 kilometer. Het EPA doet daar nog een flinke schep af, want het komt uit op 208 mijl (335 kilometer). Dat zijn op zich geen onleefbare waarden, maar het is natuurlijk lastiger voor Volvo en Polestar om klanten te lokken met dergelijke cijfers…