De Autopilot van Tesla is, in tegenstelling tot wat zijn zijn naam doet vermoeden geen functie waardoor de auto op eigen houtje kan rijden zoals bij Mercedes (level 3 autonoom), maar wel een combinatie van geavanceerde rijhulpsystemen die de chauffeur een handje helpen: automatisch afstand houden en remmen, de auto in het midden van het rijvak houden, stoppen voor verkeerslichten, enzovoort (level 2 autonoom). Maar de nieuwste versie is ook uitgerust met een systeem dat zelf van rijstrook kan veranderen. En dat mag niet in Europa.

Nederland vs. Duitsland

Ondanks dat verbod, heeft Tesla toch een typegoedkeuring gekregen voor zijn wagens, inclusief die functie, en dat via Nederland. Omdat de Europese wet een typegoedkeuring in één land meteen erkent als Europese typegoedkeuring, is die in heel Europa geldig. Maar Duitsland onderzoekt nu of dat de automatische rijstrookwissel wel kan. Dat heeft een woordvoerder van de KBA bevestigd aan de Duitse krant Bild am Sonntag. De organisatie is daarvoor in contact met de autobouwer en de Nederlandse autoriteiten. Dat zou er toe kunnen leiden dat de functie in Europa uitgeschakeld moet worden.

Er zijn al langer vragen rond de Autopilot-functie van Tesla, en er is ook af en toe misbruik door gebruikers die een dutje doen tijdens lang trajecten. Op dit moment loopt er in de Verenigde Staten ook een onderzoek omwille van plotse remmanoeuvres door de Autopilot. Tesla heeft nog niet officieel gereageerd


?