Met zijn Model 3 heeft Tesla een groter publiek bereikt dan de nichesector waar het voordien in verkeerde. In de eerste helft van 2019 stelde analysebureau Jato Dynamics al vast dat Tesla meer dan 45.000 auto’s aan de man had gebracht. Amper drie jaar eerder verkocht het Californische merk nog geen 7.000 auto’s. Die spectaculaire vooruitgang is vooral toe te schrijven aan de Model 3, die meer dan 80 procent van de verkoop uitmaakt.

Analyst Matthias Schmidt keek op zijn beurt naar de verkoopcijfers van elektrische auto’s in Europa, inclusief de resultaten van de maand juli. Tesla zou in de eerste zeven maanden van dit jaar bijna 50.000 auto’s verkocht hebben op het Oude Continent. Dat is een marktaandeel van 27 procent bij de elektrische auto’s in Europa. Renault, lange tijd elektrische marktleider in Europa, wacht de lancering van de nieuwe Zoé af en moet met 28.000 auto’s genoegen nemen met de tweede plaats. Het Franse merk wordt gevolgd door Hyundai-Kia, de Volkswagen-groep en Nissan. Dat merk sluit de top 5 af, vlak voor de BMW-groep.