20190327094050bmwserie1.jpg

De derde generatie van de BMW 1-Reeks zit in de laatste rechte lijn van zijn ontwikkelingsfase. Die heeft 5 jaar geduurd en wordt nu afgerond met de laatste tests in het Zuid-Franse Miramas.

“Omgekeerde” architectuur

In tegenstelling tot zijn voorgangers is de nieuwkomer niet langer op een achterwielaangedreven platform ontwikkeld. Hij deelt zijn basis met zijn neven bij Mini en wordt dus een voorwieltrekker. “De BMW 1-Reeks blijft een echte BMW met een heel eigen karakter”, zo benadrukt Peter Langen, verantwoordelijke Rijdynamiek bij de Duitse autobouwer. Voor de meest veeleisende bestuurders blijft echter nog de mogelijkheid om de vierwielaandrijving xDrive te bestellen op de toekomstige 1-Reeks.

20190327094026bmwserie1.jpg
20190327094027bmwserie1.jpg

Meer ruimte

De technische ommezwaai maakt wel dat de kleine BMW een mooie vooruitgang kan boeken op het vlak van binnenruimte. De beenruimte achterin groeit bijvoorbeeld met liefst 33 millimeter, zo verduidelijkt BMW. Ook de toegankelijkheid van de koffer zou erop vooruit gaan, terwijl het laadvolume zelf met 20 liter toeneemt tot 380 liter.

20190327094049bmwserie1.jpg

De krachtigste viercilinder

Tot slot vernemen we nog dat deze toekomstige 1-Reeks BMW’s krachtigste viercilinder ooit zal mogen gebruiken. De tweeliter van de toekomstige BMW M135i xDrive zal namelijk 306 pk ontwikkelen.