4. R5 Turbo 3E 

De R5 Turbo was zonder twijfel één van de mafste auto's die Renault ooit bouwde. Dus waarom niet beginnen met de mafste van allemaal: de R5 Turbo 3E! Met twee elektromotoren die in het totaal 380 pk en 700 Nm koppel produceren, gemonteerd op de achteras om enkel de achterwielen aan te drijven, wordt de Franse auto maar voor één ding gebruikt: driften!

3. R5 Turbo door Revolution Automobile

Deze braver ogende restomod brengt de R5 Turbo op subtielere wijze up-to-date. Maar de Franse specialist heeft alles aan het model herwerkt! Zijn koolstofvezel koetswerk, dat zorgt voor een totaalgewicht van amper 900 kg, herbergt nu een 340 pk sterke viercilinder, waarmee hij vanuit stilstand in slechts 4,5 s de 100 km/u kan bereiken!

2. R5 Turbo 3

Nog krachtiger dan de herinterpretatie van Revolution Automobile is deze R5 Turbo 3 die door Legende Automobile is bedacht en beschikt over 400 pk! Het is ook een restomod, maar dan één met met een nog iets gestoorder karakter dan het exemplaar hierboven!

1. Het origineel

We zouden deze tekst niet kunnen schrijven zonder de eerste R5 Turbo, vandaar zijn nummer 1-plaats in deze top. De Franse auto werd voor het eerst onthuld in Parijs in 1980 en was uitgerust met een 1,4 liter viercilinder turbo met 160 pk, en dat voor een gewicht van slechts 900 kg! Cijfers die nu nog steeds opmerkelijk zijn, dus stel je voor in de jaren 80! Een icoon dat dit jaar nog één keer gevierd moet worden: gelukkige vijftigste verjaardag, Renault 5!