1. BMW
Met 37.238 verkochte wagens staat BMW dominant op de eerste plaats bij de premium merken in België. Met een marktaandeel van 7,43% neemt de Duitse fabrikant zelfs de derde plaats in in het algemene klassement van best verkochte merken! De invloed van een agressieve politiek bij de bedrijfswagen en de nieuwe 2-Reeks met voorwielaandrijving valt daarbij niet te onderschatten.

2. Audi
In het algemene klassement voor 2015 moet Audi met zijn 32.365 verkochte wagens net Opel laten voorgaan. Maar deze achterstand zal in 2016 zonder problemen worden overbrugd, want dat is een kolfje naar de hand van de nieuwe A4 die dit jaar zijn intrede doet.

3. Mercedes
Met 29.097 verkochte wagens staat Mercedes op een weinig benijdenswaardige zevende plaats in het algemene klassement. Toch wist de Duitse constructeur hiermee in 2015 beter te doen dan… Citroën.

4. Volvo
Behalve een fantastische, revolutionaire, maar weinig aan de Belgische markt aangepaste XC90 heeft Volvo te kampen met een aanbod dat stilaan veroudert. Maar vernieuwing en continue aanpassingen zorgen ervoor dat de vloot aan Volvo’s nog steeds mee is. Dat blijkt ook uit hun twaalfde plaats in het algemene klassement (net achter Skoda). In 2015 verkochten ze aanzienlijk meer wagens dan in 2014. In totaal gingen er 17.667 Volvo’s over de toonbank.

5. Mini
De dochteronderneming van BMW doet het goed en profiteert van de vernieuwingsgolf die door zijn gamma blaast. Er werden vorig jaar in België zelfs meer Mini-wagens verkocht dan Mazda’s. Met 5.910 nieuwe inschrijvingen heeft Mini een marktaandeel van 1,03% en dat is geen klein bier voor een niche fabrikant.