We beginnen eindelijk meer te weten over het grote elektrische offensief van Toyota en Lexus. Bijna twee jaar na een hele reeks conceptcars voor te hebben gesteld, onthult de Japanse reus meer informatie over de batterijen die in deze toekomstige productiemodellen zullen zitten. En het is duidelijk dat Toyota geen gebrek heeft aan ambitie! Er worden drie nieuwe types batterijen ontwikkeld: Performance, Popularisation en tenslotte de fameuze solidstatebatterij.

Tot 800 en zelfs 1.000 km autonomie

De Performance-batterijen zouden vanaf 2026 in elektrische Toyota's te vinden moeten zijn. Ze zijn lichter en zouden ook tot 20% goedkoper moeten zijn om te produceren dan de accu's van de bZ4X, die momenteel een vanafprijs heeft van 46.950 euro in België. Hun verbeterde chemische samenstelling zou ook een snellaadbeurt van 10 tot 80% laadniveau in amper 20 minuten mogelijk moeten maken. Maar het grote nieuws is wel het geschatte rijbereik, want Toyota kondigt een actieradius tot 800 km aan! De constructeur wil deze batterijen nog verder ontwikkelen om ze tussen 2027 en 2028 nog eens 10% goedkoper te maken en vooral een rijbereik mogelijk te maken van 1.000 km.

Popularisatie en solidstatebatterijen

Tussen 2026 en 2027 wil Toyota dan weer de Popularisation-batterijen op de markt brengen. Hier is het doel niet om een recordautonomie te halen, al kondigt Toyota toch een rijbereik aan van 600 km, maar eerder om de productiekost van de batterij zo laag mogelijk te houden. Die zou 40% lager moeten uitvallen dan bij de bZ4X van vandaag. Een elektrische Toyota voor minder dan 30.000 euro lijkt dus waarschijnlijk. Vanaf 2027 komen dan Toyota's op de markt met een solidstatebatterij. Het merk spreekt over een rijbereik van 1.200 km, terwijl een laadbeurt van 10 tot 80% nog maar een tiental minuten in beslag zou moeten nemen! Dat is zeer ambitieus, het is afwachten of het Japanse concern deze voorspellingen kan waarmaken.