20191220153908gryaris.jpg

Neen, je droomt niet: Toyota werkt echt aan een explosieve afgeleide van zijn kleine Yaris. Hij wordt pas in januari officieel onthuld, maar vandaag laat Toyota al heel wat los over zijn technische fiche. Zo leren we dat de kleine driftkikker wordt aangedreven door een 1.6-turbomotor van “meer dan 250 pk” en “meer dan 350 Nm”.

20191220153909gryaris.jpg

Minder dan 1.300 kilo

Naast zijn koetswerk met drie deuren (tegen 5 deuren voor de ‘burgerlijke’ Yaris-versies) onderscheidt deze sportieve GR zich door het gebruik van lichtgewicht materialen om zijn gewicht onder de 1.300 kilo te houden. Volgens de eerste cijfers van Toyota zou de Yaris op steroïden naar 100 km/u sprinten in minder dan 5,5 seconden.

20191220154049gryaris.jpg

4x4

In tegenstelling tot de vorige sportieve Yaris, de GRMN (die al verbluffend efficiënt was), beperkt de GR zich niet tot enkel de voorwielen om vooruit te geraken, want hij doet een beroep op vierwielaandrijving. Het is van de Audi S1 geleden dat we dat nog zagen in zo’n kleine sportwagen. De Yaris GR moet namelijk dienen als homologatiespecial voor Toyota’s nieuwe wapen voor het wereldrallykampioenschap. Het tijdperk van de Ford Escort Cosworth, Mitsubishi Lancer Evolution en Lancia Delta Integrale lijkt weer helemaal terug…

20191220153909toyotagryaris.jpg