De auto’s op waterstof die je vandaag kan kopen, zijn eigenlijk elektrische auto’s waar de batterij gedeeltelijk vervangen is door een brandstofcel waar waterstof met zuurstof reageert. Daar komt elektriciteit bij vrij voor de aandrijving van de elektromotor. Maar je kan waterstof ook in een verbrandingsmotor als brandstof gebruiken. BMW en Mazda hebben daar lang mee geëxperimenteerd, maar hebben de moed opgegeven. Toyota waagt zich er nu ook aan. Het merk heeft een Corolla Sport ingeschreven in de Japanse competitie Super Taikyu Series voor de race op het circuit van Fuji (21 tot 23 mei) die wordt aangedreven door een 1.6-turbodriecilinder. Die verbrandt in zijn cilinders waterstof in plaats van benzine. Hoeveel vermogen of koppel dat oplevert, wil Toyota niet communiceren, maar het merk zegt wel dat de motorrespons beter is omdat waterstof sneller ontbrandt dan benzine. Bovendien, zo zegt het merk, blijft zo het rijplezier beter gevrijwaard “dankzij het geluid en de trillingen”.
Niet helemaal uitstootvrij
Helemaal uitstootvrij is deze motor niet, al scheelt het niet veel. Net zoals bij de reactie van waterstof in een brandstofcel komt ook bij de verbranding ervan enkel waterdamp vrij. Maar de verbrandingsmotor verbruikt ook smeerolie, die mee wordt verbrand, waardoor een minimale hoeveelheid CO2 vrijkomt tijdens het rijden. Toyota laat niet weten of het van plan is om waterstofmotoren in productiemodellen te gaan aanbieden.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: