In 1967 was Italiaans designer Marcello Gandini in dienst van Bertone, en toonde hij op de wereldtentoonstelling van Montreal een conceptcar op basis van een Alfa Romeo. Die kreeg de naam van de Canadese stad waar hij werd getoond. De indruk die dit prototype op het publiek naliet ging ook Alfa Romeo niet onopgemerkt voorbij: dat zocht een prestigemodel en Bertone reikte het hen op een dienblaadje aan.
Warm
De ontwikkeling duurde echter lang de Montreal verscheen pas in 1971 op het toneel. In de tussentijd was er goed en slecht nieuws: Alfa Romeo ruilde de klassieke viercilinder met dubbele nokkenassen van de conceptcar in voor de (aangepaste) motor van zijn race-33. Dat was een juweeltje: een aluminium V8 met vier bovenliggende nokkenassen en een cilinderinhoud van 2,6 liter. Die produceerde 200 pk bij 6.500 tpm.
… en koud
Het slechte nieuws is dat Alfa niet voor een specifiek chassis koos. In plaats daarvan paste het de Montreal op een Giulia-chassis. Het koetswerk moest zich aan de afmetingen van het chassis aanpassen, maar de V8 werd gemonteerd op een chassis dat voorzien was op viercilinders. Op die manier haalde de Alfa 220 km/u en deed hij iets meer dan 7 seconden over de sprint naar 100 km/u. Stevige prestaties voor die tijd.
Vandaag
Tussen 1971 en 1977 werden er minder dan 4.000 exemplaren gebouwd. De Montreal is dus zeldzaam, maar niet onvindbaar. Zelfs op onze Belgische markt moet je een geschikt exemplaar kunnen vinden. Alleen is de waarde van de Montreal toegenomen: zo’n tien jaar geleden kostte hij nog € 25.000, vandaag betaal je afhankelijk van de staat € 50.000 tot € 90.000. De Montreal heeft specifieke aandacht nodig: roest is onvermijdbaar, de elektronica heeft een eigen wil en de injectie vereist ervaren handen en regelmatige aandacht.