Halverwege het jaar 1972 werd de Audi 80 (Type B1) voorgesteld aan het grote publiek. Met zijn voorwielaandrijving was hij relatief modern, en hij kreeg een elegante en verzorgde look. De Audi 80 was zowel leverbaar in 2- als vierdeurs uitvoering, en hoewel hij niet meteen een kanon was, beschikten zijn 1,3 en 1,5 liter motoren over genoeg reserves om hem aangenaam te doen rijden. Zijn mooie bouwkwaliteit en de afwezigheid van echte tekortkomingen vielen in de smaak: in 1973 werd hij door de Europese autojournalisten uitgeroepen toe Auto van het Jaar!

Leuk maar te flauw?

Om wat pit te geven aan het model en daarmee ook zijn imago op te bouwen, biedt Audi al snel een GT-uitvoering aan met een 1,5 liter motor die 100 pk levert. Daarmee beloofde de Audi 80 een topsnelheid van 175 km/u, om zo de Renault R8 Gordini te evenaren! Deze topversie ging niet onopgemerkt voorbij: hij was enkel beschikbaar als tweedeurs en kreeg een matzwarte motorkap voor een sportievere look. De GT-versie krijgt al snel een GT/E-benaming dankzij een injectiemotor die niet enkel 10 pk meer levert, maar ook de grens van de 180 km/u weet te doorbreken. 

Vandaag

Doorheen de jaren krijgt de Audi 80 een restyling en performantere motoren. Zijn carrière eindigt in 1978. Hij was destijds modern, en weet ook vandaag nog te overtuigen: betrouwbare en performante motoren in GT en GT/E-uitvoering, een rijgedrag dat sceptische chauffeurs geruststelt en een robuustheid die het merk alle eer aandoet. Toch is het voor liefhebbers bijzonder moeilijk om er vandaag één in goede staat te vinden, vooral in de zeldzame GT of GT/E-uitvoering! Denk echter niet dat die zeldzaamheid hoge prijzen oplevert: de Audi 80 wisselt, sportieve versies buiten beschouwing gelaten, over het algemeen van eigenaar voor minder dan 10.000 euro!


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: