In 1997 brengt Mercedes deze wegversie op de markt. De regelgeving verplicht een productie van minstens 25 exemplaren. De mechanische basis is bijna identiek aan die van de raceversie, maar Mercedes brengt wel een minimum aan verfijning in de auto: leren interieur, airco, bergvakjes en zelfs een trekkrachtcontrole!
Grotere cilinderinhoud
Voor meer gebruiksgemak ziet de V12 zijn cilinderinhoud groeien van 6,0 naar 6,9 liter. Het vermogen van 619 pk en het koppel van 775 Nm worden naar de achterwielen versluisd via een sequentiële zesbak. Over het geheel hangt een stevig raceparfum, met de bijhorende prestaties: 100 km/h staat na 3,8 seconden op de teller en de topsnelheid is afgeklokt op 344 km/h. Bij het rijden blijkt de auto zeldzaam brutaal… maar daar gingen we sowieso al van uit.
Cabriolet!
Uiteindelijk liepen er 20 CLK GTR coupés van de band. Om het minimumquotum te halen, lanceert Mercedes nog de ‘productie’ van 6 roadsters. Maar om eerlijk te zijn werd er daarvan slechts één nieuw verkocht. Goed om weten: de Sultan van Brunei kocht twee modellen (een coupé en een roadster), allebei met het stuur rechts. Maar wie echt het meest unieke stuk zoekt, moet voor de Super Sport-versie gaan, waarvan slechts 5 exemplaren zijn gebouwd met de 7.3-V12 die AMG ook leverde aan… Pagani, voor de Zonda! Die stuurt 664 pk en 785 Nm naar de achterwielen.
Vandaag
Voor wie interesse heeft voor het model, vallen we maar meteen met de deur in huis: je moet zowel erg rijk, erg competent aan het stuur en erg geduldig zijn! Met een productie van slechts een dertigtal exemplaren vind je er natuurlijk niet veel zoekertjes van op het internet. De gemiddelde prijs? 2 miljoen euro, met een erg grote foutenmarge. Dat is bijna redelijk als je rekening houdt met de exclusiviteit en met de prestaties van de bolide. Voor het onderhoud wensen we de (toekomstige) eigenaars veel goede moed: reken er niet op dat de plaatselijke Mercedes-boer raad weet met dit monster.