In 1991 was de automarkt heel anders dan die van nu. Er was nog geen sprake van SUV's, en hoewel er al enkele hoge modellen werden gebouwd door de specialisten van het genre (zoals Land Rover en Jeep), was hun aanwezigheid op onze wegen vrij anekdotisch. Met dit in het achterhoofd verraste Opel vriend en vijand door de Frontera voor te stellen op het autosalon van Genève. Deze "vrijetijdswagen met vierwielaandrijving" werd samen ontwikkeld met Isuzu en gebouwd in Engeland en introduceerde niet alleen een nieuwe niche in de automarkt, maar domineerde ook dit ontluikende segment. In 1993 en 1994 was de Frontera zelfs de best verkochte terreinwagen van Europa, met Duitsland als belangrijkste markt.

Technische en stilistische evoluties

De Frontera werd vanaf het begin aangeboden in twee versies: een korte versie met 3 deuren (Frontera Sport) en een langer model met 5 deuren. Deze eerste generatie, die in 1991 werd gelanceerd, kreeg vrij grote benzine- en dieselmotoren met 100 tot 125 pk. In die tijd was er natuurlijk nog geen sprake van verschillende rijmodi en verregaande automatisatie. De Frontera liet zich op de ouderwetse manier besturen, met een manuele versnellingsbak, een tussenbak en zelfs een korte overbrenging om je rechterhand bezig te houden onderweg! Ook het onderstel was ouderwets, met een koetswerk dat op een ladderchassis werd geplaatst.

In 1998 kwam de tweede generatie op de markt, met verbeteringen op vlak van comfort, rijdynamiek (met onder meer een meerarmige achteras) en veiligheid. Naast zijn iets rondere koetswerkvorm kreeg deze generatie ook modernere motoren, zoals een 2,2 liter-diesel van 115 pk, een viercilinder benzine met 16 kleppen en 136 pk, en exclusief voor de Frontera Limited een 3,2 liter-V6 met 205 pk!

Hoeveel kost de Frontera vandaag?

De Frontera werd nog tot eind 2003 geproduceerd in Luton, terwijl de laatste stockmodellen nog in 2004 werden ingeschreven, en is een zeldzaamheid bij de zoekertjes. De eerste modellen, die eind 1991 werden geleverd, kunnen nu ook als oldtimer worden ingeschreven. Maar een model vinden in een zeer goede en originele staat met een correcte onderhoudshistorie is een hele opgave: het merendeel van het aanbod heeft een al erg hoge kilometerstand... De V6'en en de eerste exemplaren zijn het meest gezocht. De motoren zijn over het algemeen vrij betrouwbaar, maar de elektronica kan haperen. Reken op 2.000 tot 6.000 euro, afhankelijk van de staat.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Ontdek onze laatste oltdimerzoekertjes nu hier: