De in 1948 onthulde Porsche 356 symboliseerde de heropleving van een verwoest Duitsland en de wedergeboorte van een tot puin gereduceerde industrie. Hoewel hij enkele genetische sporen van de VW Kever bevat, wist Ferdinand Porsche er de nodige ingrediënten in te verwerken om er een echte sportieve machine van te maken, die al snel uitgroeide tot een icoon, tot ver buiten Duitsland! En dat was natuurlijk een hele prestatie in de nasleep van de oorlog...

Een icoon! 

Hoewel Ferdinand Porsche in 1951 overleed, leefde zijn werk nog vele jaren verder, met name dankzij zijn zoon Ferry. De 356 krijgt doorheen de jaren regelmatig updates die hem relevant houden (onder andere met een Carrera 1500-versie met 4 nokkenassen in 1957), en dat tegenover een Italiaanse en Britse concurrentie die steeds beter gewapend voor de dag kwam. Aan het begin van de jaren zestig volstonden deze updates echter niet meer...

Eresaluut

Op het Salon van Frankfurt van 1961 stelde Porsche de Carrera 2 versie voor, met een 2 liter viercilinder met 4 bovenliggende nokkenassen die 130 pk leverde. Zoveel vermogen gaf de auto een ongekende snelheid: hij haalde de fabelachtige snelheidsgrens van 200 km/u!

Proloog

De auto was echter geen groot doorslaand succes: er werden minder dan 500 exemplaren van de Porsche 356 Carrera 2 gebouwd. Porsche stelde in 1963 immers zijn gloednieuwe 911 voor, waarvan de lijnen en zescilinders de oude 356 meteen demoderen. Toch overleefde de 356 nog tot 1965 dankzij een schare trouwe fans die niet erg enthousiast waren over het nieuwe, geavanceerdere en duurdere model!

Vandaag

De Porsche 356 Carrera 2 is de heilige graal voor veel verzamelaars, met prijzen die regelmatig boven een half miljoen euro uitkomen! Op dit prijsniveau is de kost van een zeer complexe motorrevisie geen probleem meer.…