Renault heeft een langlopende haat-liefdeverhouding met de Verenigde Staten. Begin de jaren ’50 droomde de Franse constructeur ervan om de Amerikaanse markt te veroveren met zijn Dauphine. Helaas wist het Franse karretje de Amerikanen helemaal niet te overtuigen, die zich afvroegen waar zo’n kleine auto met een amechtige viercilinder voor kon dienen. De flop deed het enthousiasme van de directie echter geenszins bekoelen, die besliste om een versie met een sportievere look te ontwikkelen.
“Hoezo, je denkt dat je niet moet betalen?”
De studie voor het model werd toevertrouwd aan Ghia, dat het werk zelf uitgaf aan Pietro Frua. Volgens de geruchten was die laatste woedend omdat hij niet werd betaald en besliste hij daarom om zelf een prototype mee te brengen naar het salon van Genève van 1958 zonder daar toestemming voor te vragen. Het verhaal begon met andere woorden ongelukkig, maar Renault trok zich er weinig van aan en bracht de auto in 1959 op de markt.
Gekende basis
Onder zijn mooie kleedjes school banaal ondergoed, namelijk dat van de Dauphine, met een motor van 845 cc, een elektrisch circuit van 6 volt, een manuele versnellingsbak met drie versnellingen (4 als optie) en trommelremmen. De auto heette bij ons Floride en Caravelle in de VS, en was verkrijgbaar als coupé en als cabriolet. Al snel zag Renault de fouten van zijn model in en bracht het verbeteringen aan, met een vaste kap, een herwerkte ophanging, een ruimere Caravelle coupé, schrijfremmen rondom en, vooral, de Sierra-motor van 51 pk in de Floride S en Caravelle. Doorheen zijn carrière bleef het vermogen toenemen: 55 pk in 1963 (Caravelle 1100) en 58 pk in 1965 (Caravelle 1100S).
5 dingen die je moet weten:
- Tot 1968 zijn er bijna 120.000 exemplaren van gebouwd. Ook vandaag is het niet moeilijk om er een te vinden.
- Reken op 10.000 tot 20.000 euro afhankelijk van de versie, de staat en de uitrusting (hardtop of niet).
- De Caravelle 1100S is de krachtigste en de aangenaamste om mee te leven.
- Rijd de Floride niet als een moderne wagen: al het gewicht licht achterin en de prestaties zijn (zeer) krap, vooral in de oudste versies.
- Mechanisch is hij traag maar onvermoeibaar. En alle onderdelen zijn voor kleine prijsjes te vinden: heel fijn.
Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: