De tweede generatie van de Volkswagen Golf kwam in een aantal performante varianten: de 8-kleps en 16-kleps GTI's (respectievelijk 112 en 139 pk) zijn de bekendste, terwijl sommige kenners zich de G60 zullen herinneren, waarvan de 8-kleps motor dankzij een compressor 160 pk leverde. Maar wat gebeurt er als je het compressorblok combineert met de 16-kleps cilinderkop? Dat is wat Volkswagen Motorsport, het race-departement van het merk, wilde uitzoeken met de ontwikkeling van de "Limited"...

'Limited', een zeer beperkte oplage!

Aan het eind van de jaren '80 werden slechts 70 exemplaren geproduceerd. Maar zonder overdrijven zijn ze stuk voor stuk de moeite waard: met de 16-kleps cilinderkop leverde het 1.8 liter grote blok 210 pk bij 6.500 t/min! Is de Golf 2 daarmee nog steeds de underdog? Natuurlijk werd de hele transmissie opnieuw ontworpen met een speciale versnellingsbak en een vierwielaandrijving. De Golf G60 Limited werd om technische redenen vooral als 5-deurs versie aangeboden, maar hij werd ook getrakteerd op een nog brutalere behandeling, die 235 pk opleverde!

De kers op de taart is de absolute discretie van het geheel. De grille, de BBS wielen en de bumper doen een belletje rinkelen, maar vallen niet echt op. Vandaag zou deze auto echt als een 'sleeper' beschouwd worden, vooral omdat deze Golf met een 0 naar 100-sprint van 6,4 seconden nog steeds respectabele prestaties levert, meer dan 30 jaar na zijn introductie! Uiteraard maakt zo'n zeldzaamheid elke schatting van de waarde nattevingerwerk... De weinige exemplaren wisselen amper van eigenaar, en als dat het geval is, gebeurt dat tussen kenners onderling. Maar wie zoekt die vindt!