De serieproductie van de Volkswagen Golf werd in maart 1974 gestart. Voor zijn 50ste verjaardag heeft de meest populaire Europese auto een verjongingskuur gekregen voor zijn achtste generatie. En om zijn gouden jubileum te vieren, willen we eens terugblikken op de meest iconische versie van elk van zijn acht levens.
1. Golf I GTI
Volkswagen bouwde de Golf I tussen 1974 en 1983, met in totaal 6,9 miljoen exemplaren. Hoewel de 'simpele' eerste generatie Golf op zich al iconisch is, kunnen we niet anders dan de GTI kiezen als meest markante versie van deze generatie. Het verhaal erachter lijkt zelfs wat op een sprookje! Het GTI-project werd namelijk in alle geheim ontwikkeld, na de uren en met een klein team. Het idee om een 1,6 liter-injectiemotor van 110 pk te installeren kon namelijk op niet veel enthousiasme van de directie rekenen...
Hoewel het aanvankelijk de bedoeling was om 5.000 exemplaren te produceren (volgens de legende dacht de commerciële dienst in die tijd zelfs dat het niet zou lukken om 500 exemplaren van de GTI te slijten...), bleek de Golf I GTI een waar succes! In totaal werden er zelfs meer dan 460.000 exemplaren verkocht. En zo was de GTI-bloedlijn geboren, die elke generatie is blijven bestaan en intussen al veel meer dan 2 miljoen exemplaren heeft opgeleverd.
2. Golf II Country
De Golf II kwam tussen 1983 en 1991 op de markt, met in totaal 6,3 miljoen exemplaren. En ook deze generatie telde tal van iconische modellen, met onder meer de sportieve GTI, de G60 Rallye of zelfs de superzeldzame G60 Limited. Maar toch kiezen we voor de Golf II Country. Niet omwille van zijn commerciële succes, je zou in dit geval zelfs van een flop kunnen spreken, maar om zijn vooruitziende insteek. Gezien het huidige succes van de SUV, is deze verhoogde Golf met vierwielaandrijving en een avontuurlijke look simpelweg 25 jaar te vroeg geboren!
3. Golf III VR6
Volkswagen bouwde de Golf III tussen 1991 en 1997, met in totaal 4,8 miljoen exemplaren. Onder de diverse varianten is het de Golf VR6 die we voor deze generatie in de verf willen zetten. Het is dan ook de allereerste Golf in de geschiedenis met een zescilinder onder de motorkap. Het compacte blok onderscheidde zich met zijn zeer smalle blokhoek voor een V6, van amper 15 graden, om zijn formaat zo compact mogelijk te houden. De VR6 werd met de schoenlepel in de motorruimte van de Golf gestoken en ontwikkelde 174 pk uit zijn 2,8 liter grote longinhoud. Genoeg om de compacte berline van flitsende prestaties te voorzien! Een Synchro-versie met vierwielaandrijving werd ook aangeboden, met een tot 2,9 liter opgeboorde motor van 190 pk. Een echte sleeper, gezien zijn zeer subtiele design.
4. Golf IV TDI met pompverstuiver
De Golf IV kwam tussen 1997 en 2003 en werd 4,99 miljoen keer geproduceerd door Volkswagen. Deze vierde generatie bracht ook tal van primeurs mee naar de Golf-familie (de eerste Golf met een volledig gegalvaniseerd koetswerk, de eerste met een VR5-vijfcilinder, de eerste Golf 4Motion met Haldex-koppeling, enz.). En het is ook de generatie die het productierecord van de Kever verbrak. Met 21.517.415 geproduceerde exemplaren sinds het begin van het model is de Golf sinds 2002 namelijk de meest geproduceerde Volkswagen aller tijden. Maar voor deze generatie is het de TDI-dieselmotor met pompverstuiver waarbij we willen stiltaan. De eerste TDI's met pompverstuiver kwamen namelijk in 1999 naar de Golf en onderscheidden zich met hun indrukwekkende verhouding tussen vermogen en verbruik voor die tijd. De TDI-badge kreeg daarbij meer rode letters naarmate het vermogen onder de motorkap toenam! Toegegeven, deze TDI-pompverstuivers nagelden als geen ander, maar wat een motoren!
5. Golf V GT TSI
De Volkswagen Golf V kwam tussen 2003 en 2008 op de markt, met in totaal 3,4 geproduceerde exemplaren. Deze generatie bracht ook een nieuwe koetswerkvariant met zich mee, die van de compacte monovolume Golf Plus. Maar ditmaal is het een meer discrete versie die we op een voetstuk willen zetten voor deze generatie: de Golf GT TSI. Waarom? Omdat de Golf hiermee nog een indrukwekkende technische innovatie met zich meebracht voor een massaproductiemodel: een 'Twincharger' die zowel een mechanische compressor als een turbolader combineerde.
Deze TSI kon daarmee, ondanks zijn kleine cilinderinhoud (1,4 liter), een uitstekende gasrespons bij lage toerentallen en goede prestaties bij hogere toeren voorleggen. Het resultaat: een vermogen van 170 pk en een maximaal koppel van 240 Nm, dat constant aanwezig is tussen 1.750 en 4.500 toeren. Voor die tijd waren het rijgedrag (dat leek op dat van een 'dikke turbodiesel') en de prestaties die deze kleine veertienhonderd op benzine kon bieden echt indrukwekkend!
6. Golf VI Cabriolet
De Golf VI werd tussen 2008 en 2012 gebouwd door Volkswagen, met in totaal 3,6 miljoen exemplaren. Deze keer willen we het over de cabrioversie hebben. Met zijn lancering in maart 2011 doorbrak de Golf VI Cabrio namelijk de meer dan 10 jaar durende stilte van de Golf met klapdak. Het is ook de eerste Golf Cabrio die het zonder de lelijke, maar typerende rolhoepel deed van de voorgaande dakloze Golfs. Bovendien durfde Volkswagen het voor de eerste keer aan om de GTI-badge met de Cabrio te combineren. De Golf VI GTI Cabrio, met 210 pk onder de kap, werd in 2012 gelanceerd.
7. Golf VII e-Golf
De Golf VII werd van 2012 tot 2019 verkocht, met in totaal 6,3 miljoen geproduceerde exemplaren. Deze generatie werd niet enkel gemarkeerd door zijn enorme commerciële succes, waarbij het de eerste generatie was sinds de Golf I en II die meer dan 6 miljoen keer werd gebouwd. Maar het is ook onmogelijk om bij deze generatie niet stil te staan bij de e-Golf, die in 2014 werd gelanceerd. Het was niet de eerste elektrische Golf uit de geschiedenis, verre van zelfs. Maar de Elektro Golf, Golf CitySTROMer en de Golf Blue-e-Motion werden enkel in kleine oplages gebouwd. De e-Golf uit 2014 is de eerste elektrische Volkswagen die op grote schaal werd geproduceerd. In die tijd moest het model zich nog tevreden stellen met een batterij van 24,2 kWh (bruto) en een officiële autonomie van 190 km.
8. Golf VIII R 20 Years
Volkswagen trapte de productie van de Golf VIII af in 2019, en zal in die tijd iets meer dan een miljoen exemplaren hebben geproduceerd voor de komst van de facelift, die we in de lente van 2024 verwachten. Voor deze huidige generatie valt ons oog op de gelimiteerde 'R 20 Years', de meest krachtige Golf ooit (toch in afwachting van de facelift van de Golf R, die dit stokje zou kunnen overnemen). In 2022, om de 20ste verjaardag van de eerste Golf R32 te vieren, gaf Volkswagen zijn Golf R als verjaardagscadeautje namelijk een anabolenkuur om zijn vermogen tot 333 pk op te voeren. Dat is drie keer meer vermogen dan in de eerste Golf GTI!