De stuurwielen van Volkswagen gaan er binnenkort anders uitzien, met opnieuw de goeie ouwe fysieke knoppen van weleer. In veel modellen van het merk zijn die op dit moment vervangen door aanraakgevoelige oppervlakken, maar die zijn niet altijd even makkelijk te vinden en te bedienen zonder je ogen van de weg te halen.
Het kan misschien een een kleine aankondiging lijken, maar het zal ongetwijfeld heel wat Volkswagen-eigenaars blij maken die een hekel hebben aan het huidige systeem. En dat is het idee achter de LinkedIn-post van Thomas Schäfer, die sinds deze zomer aan het roer staat bij het merk. Hij wil van Volkswagen het meest gewilde merk maken voor duurzame mobiliteit, en daarvoor luisteren naar de verzuchtingen van klanten, die onder andere eenvoudig te bedienen auto’s willen.
Breder plan
Je zou het kunnen zien als een toegeving aan de kritiek dat Volkswagen de laatste jaren teveel gefocust heeft op technologische oplossingen die wel werken voor het merk zelf, maar niet noodzakelijk voor de klanten. Misschien dan ook maar eens denken aan een eenvoudigere bediening van de temperatuurcontrole dan via aanraakstrookjes? Maar de fysieke knoppen waren natuurlijk maar een onderdeel van de boodschap. Zo zegt Schäfer ook dat er nog meer ingezet zal worden op elektrische auto’s en digitalisering, onder andere in de vorm van online verkoop, en dat het design spannender wordt.