Krijgen we binnenkort een Airbus van de elektrische wagen in Europa? Verschillende Europese autoconstructeursgroepen zouden het overwegen. Met de razendsnel opkomende concurrentie van Chinese elektrische wagens, zouden Volkswagen, Renault en Stellantis een verzoening overwegen om het Chinese industriële offensief beter het hoofd te kunnen bieden. En dat ter bescherming van de Europese auto-industrie, die bijna 13 miljoen mensen tewerktstelt!
Risico op een bloedbad
Tesla en de nieuwe Chinese constructeurs hebben het gebrek aan concurrentievermogen en zelfs de technologische achterstand van de grote Europese constructeurs, vooral op het gebied van EV's, aan de kaak gesteld. En dat terwijl Europa geen 'schild' heeft zoals het Inflation Reduction Act van de Verenigde Staten, dat de lokale markt beschermt dankzij steunmaatregelen. In deze context zien Geely, BYD en andere Chinese reuzen hun kans schoon om hun slag te slaan in Europa. Met andere woorden: de situatie wordt dringend en vraagt om een gepast antwoord van de lokale spelers, aangezien de status quo niet langer een optie lijkt te zijn...
Een van de eersten die aan de alarmbel trok was Carlos Tavares, CEO van de Stellantis-groep. Voor hem staat de Europese auto-industrie een "bloedbad" te wachten als het zich niet aanpast aan de omstandigheden. Maar de oproep tot verzoening, op een ongekende schaal binnen de geschiedenis van de auto-industrie, komt van Luca de Meo, de baas van de Renault-groep en de voorzitter van de ACEA (de Europese autoconstructeursvereniging). De Italiaanse CEO wijst erop dat de sector voor de grootste omwenteling in zijn geschiedenis staat, waarmee hij doelt op het einde van de verbrandingsmotor in 2035 en de steeds strenger wordende veiligheidsnormen.
Eendracht maakt macht
Nu de adoptie van elektrische voertuigen in een 'stroomvertraging' zit, lijkt het bundelen van de krachten de beste optie om een ramp te voorkomen. Volgens Bloomberg overwegen Volkswagen, Renault en Stellantis verschillende opties, gaande van het bundelen van R&D-middelen tot het fuseren van de drie groepen om het Chinese offensief het hoofd te bieden.
Volgens Luca de Meo moet er een "centraal contactpunt voor mobiliteit en regelgeving binnen de auto-industrie" komen, een beetje zoals in de jaren 1960 met Airbus het geval was, met toen als doel de Amerikaanse vliegtuigbouwers het vuur aan de schenen te leggen. Deze nieuwe joint venture voor de auto-industrie zou niet alleen de constructeurs zelf betrekken, maar ook andere sectoren zoals chemie, mijnbouw en energie. Een van de eerste vruchten van deze alliantie zou de ontwikkeling van goedkope elektrische wagens kunnen zijn. Volgens Bloomberg zouden de eerste gesprekken tussen Volkswagen en Renault al begonnen zijn om het platform van de goedkope elektrische Twingo te delen, die voor minder dan 20.000 euro op de markt komt.