We
lezen het nieuws op Electrek.com: interne documenten van Volkswagen zijn naar
de buitenwereld gelekt en daarin is te lezen dat CEO Herbert Diess echt wakker
ligt van de achterstand die Volkswagen en “elke andere autobouwer” heeft op
Tesla wanneer het gaat over software. Eén detail baart hem echt zorgen: elke
Tesla heeft een ingebouwde SIM-kaart en communiceert intensief met het moederhuis,
dat op die manier volop (anonieme) data verzamelt van zijn autonome rijsysteem
Autopilot. Terwijl elke andere constructeur of onderneming die bezig is met
zelfrijdende auto’s werkt door eigen prototypes de weg op te sturen, verzamelt
Tesla de gegevens die elke klantenauto elke dag verzamelt. Diess: “Wat mij het
meeste zorgen baart is de capaciteit van de rijhulpsystemen. 500.000 Tesla’s
functioneren als een zenuwnetwerk dat continu gegevens verzamelt en dat de
klant elke 14 dagen een nieuwe rijervaring met verbeterde eigenschappen biedt.
Geen enkele andere constructeur kan dat vandaag”. Op die manier heeft de
Californische autobouwer al bijna 5 miljard kilometer aan Autopilot-data kunnen
verzamelen. Daarom werkt Volkswagen aan een nieuwe software-organisatie om “een
plan voor een inhaalbeweging op Tesla in te voeren” maar “de weg is nog lang”,
zoals blijkt uit de vele (vermeende maar onbevestigde) softwareproblemen die VW
heeft met zijn ID.3 en waarvoor het met Daimler wil samenwerken.
Ontdek meer inzichten
Volkswagen