We lezen het nieuws op Electrek.com: interne documenten van Volkswagen zijn naar de buitenwereld gelekt en daarin is te lezen dat CEO Herbert Diess echt wakker ligt van de achterstand die Volkswagen en “elke andere autobouwer” heeft op Tesla wanneer het gaat over software. Eén detail baart hem echt zorgen: elke Tesla heeft een ingebouwde SIM-kaart en communiceert intensief met het moederhuis, dat op die manier volop (anonieme) data verzamelt van zijn autonome rijsysteem Autopilot. Terwijl elke andere constructeur of onderneming die bezig is met zelfrijdende auto’s werkt door eigen prototypes de weg op te sturen, verzamelt Tesla de gegevens die elke klantenauto elke dag verzamelt. Diess: “Wat mij het meeste zorgen baart is de capaciteit van de rijhulpsystemen. 500.000 Tesla’s functioneren als een zenuwnetwerk dat continu gegevens verzamelt en dat de klant elke 14 dagen een nieuwe rijervaring met verbeterde eigenschappen biedt. Geen enkele andere constructeur kan dat vandaag”. Op die manier heeft de Californische autobouwer al bijna 5 miljard kilometer aan Autopilot-data kunnen verzamelen. Daarom werkt Volkswagen aan een nieuwe software-organisatie om “een plan voor een inhaalbeweging op Tesla in te voeren” maar “de weg is nog lang”, zoals blijkt uit de vele (vermeende maar onbevestigde) softwareproblemen die VW heeft met zijn ID.3 en waarvoor het met Daimler wil samenwerken.