Constructeurs en informaticagiganten kondigen vaak aan dat de zelfrijdende auto eraan komt. Volgens EuroNCAP gelooft 70 procent van de mensen die samen met Thatcham Research werden ondervraagd dat ze vandaag een zelfrijdende auto kunnen bestellen.
ACC en stuurassistentie
Om op een gestandaardiseerde manier de eerste zogenaamde semi-autonome rijhulp op de markt te testen, ging EuroNCAP aan de slag met de rijhulp van Audi, BMW, DS, Ford, Hyundai, Mercedes, Nissan, Tesla, Toyota en Volvo.
EuroNCAP keek vooral naar systemen die adaptieve snelheidsregelaars en stuurassistentie gebruiken. In de meeste situaties werken die systemen probleemloos. Maar wanneer de situatie in de omgeving complexer wordt, zijn die systemen verre van feilloos. “Deze eerste test van rijhulpsystemen toont duidelijk dat ze niet autonoom zijn of een autopilotfunctie hebben, maar dat ze alleen assistentie bieden”, zegt EuroNCAP.
Besluit?
Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van EuroNCAP, schetst dus een genuanceerd beeld van deze systemen: “De boodschap van EuroNCAP op basis van deze tests is duidelijk: ook al beschikken ze over een geavanceerd rijhulpsysteem, toch hebben auto’s een oplettende chauffeur nodig. Het is belangrijk dat deze hoogtechnologische actieve en passieve veiligheidssystemen op de achtergrond beschikbaar blijven.” De chauffeur wordt voorlopig dus nog niet helemaal vervangen door een machine.