Het is het eind van een tijdperk: het autosalon van Frankfurt, dat afwisselend met het salon van Parijs in september wordt georganiseerd, verlaat het economische hart van Duitsland. In 2021 zal het evenement dus plaatsvinden in een andere grote stad van het land, want Frankfurt is niet meer ‘in the running’.
Het is een zware klap voor de metropool, die 70 jaar lang symbool stond voor het Duitse autosalon. Jaargang 2019 was echter een catastrofe en werd gezien als een vernedering voor de organisatie van de beurs (de VDA, de machtige lobby van de Duitse auto-industrie), en dat heeft zijn sporen nagelaten. Niet alleen stuurden heel wat constructeurs hun kat maar ook het aantal bezoekers kelderde. Dat Frankfurt eraan zou moeten geloven, was dus te verwachten. Nu is het afwachten welke andere grote Duitse stad de fakkel zal overleven. Berlijn, Hamburg en München zouden zich reeds als kandidaat hebben opgeworpen.
Model dat moet worden herzien
Niet enkel Frankfurt heeft het zwaar in de kleine wereld van de wereldwijde autosalons, want ook Parijs, Genève en Detroit, toch decennialang niet te missen hotspots voor de autosector, hebben al een tiental jaar te kampen met steeds minder interesse van de constructeurs. Een autosalon is natuurlijk een kostelijke zaak voor een merk. In een tijd waar autobouwers koortsachtig op zoek zijn naar middelen om de auto van morgen te ontwikkelen, is dit eigenlijk een logische evolutie.