Sinds de eerste generatie van de Citroën C3 in 2002 van de band rolde, werden er wereldwijd al meer dan 3,5 miljoen exemplaren verkocht. Voor generatie drie van de bestseller wilden de Fransen het model volledig transformeren. Over vijf jaar tijd wil Citroën immers zijn verkoopcijfers met 30% zien stijgen en bij de drie meest aanbevolen merken op de markt horen.

Is dit niet gewoon een kleine Cactus?

Dat zou je op het eerste gezicht vermoeden, omdat je de zogenoemde “ airbumps”, de luchtkussens op de flanken, natuurlijk ook op de C4 Cactus terugvindt. Ook de dubbele rij koplampen zullen je meteen bekend voorkomen. Maar de airbumps staan op de optielijst, dus de C3 komt standaard zonder. Bovendien is de dubbele rij koplampen het designhandelsmerk van de moderne Citroëns, en vind je ze dus ook terug op de nieuwe C4 Picasso en Grand C4 Picasso.

Op welke manier verschilt hij van zijn voorganger?

De C3 is voortaan 3,99 m lang, 1,75 m breed en 1,47 m hoog. Naast de visuele veranderingen aan de buitenkant wordt hij dus ook een klein beetje groter en dat merk je binnenin. Vooraan zit je comfortabel en ruim, en kijk je uit op een leuk vormgegeven dashboard, dat kleurrijk kan worden aangekleed. Personalisatie stond hoog in het lastenboek van de nieuwe C3, en dat merk je zowel aan de buitenkant als binnenin. Er zijn niet minder dan 36 verschillende combinaties mogelijk voor de koetswerkkleur en het dak.

Zijn er ook minpuntjes aan het nieuwe design?

Jazeker. En die springen meteen in het oog: zo staat de bediening voor het verstellen van de achteruitkijkspiegels nogal onhandig naast de stuurkolom en niet op de deuren, en krijgt het infotainmentsysteem dezelfde touchscreenbediening als Peugeot, dat andere lid van de PSA-groep, gebruikt. Voor het instellen van de verwarming moet je bijvoorbeeld de keuzeschermen induiken, waardoor je aandacht van de weg wordt afgeleid.

Wat krijg ik qua opbergruimtes?

Citroën belooft “de grootste kofferruimte in zijn segment”, met 300 liter, maar in eigen huis doet de Peugeot 208 het op dat vlak beter (311 liter). Er zijn wel nog enkele opbergvakken in het interieur die zo’n 6 liter extra opbergruimte vrijmaken. Voor het meest voorkomende gebruik van dit soort auto en het compacte formaat lijkt het ons ruim voldoende. Uiteraard kan de rugleuning van de achterbank nog worden neergeklapt om extra ruimte vrij te maken.

En qua technologische snufjes?

Op de optielijst en in het hoogste uitrustingsniveau vinden we het infotainmentsysteem met touchscreen terug. Apple CarPlay en MirrorLink voor Android kunnen daar uiteraard niet ontbreken. Een leuke en handige optie is de ConnectedCAM. De Fransen spelen het vooral uit als een app waarmee je foto’s op sociale media kunt delen, maar in feite gaat het om een geïntegreerde dashcam in de achteruitkijkspiegel.

Zodra de auto aanstaat, registreert de camera continu wat er voor de auto gebeurt. Met een druk op een knop op de achteruitkijkspiegel wordt er een foto genomen of een filmpje gemaakt, en worden de beelden doorgestuurd naar een app op je smartphone. Heb je een ongeval, dan heeft de camera automatisch de laatste dertig seconden voor het ongeval geregistreerd en de eerste minuut erna.

Voor welke motoren kan ik kiezen?

In het vooronder voorziet Citroën drie benzinemotoren en twee dieselmotoren. Die zijn allemaal gekoppeld aan een manuele versnellingsbak, maar vanaf februari komt daar ook een zestrapsautomaat bij. Aan benzinekant gaat het om de 1.2 PureTech-driecilinder met 68, 82 en 110 pk, en aan dieselzijde om de 1.6 BlueHDi met 75 en 100 pk.

Hoe doen die motoren het?

Wij konden tijdens de presentatie twee benzineversies aan de tand voelen: die met 82 en met 110 pk. Daarbij bleek vooral de lichtere versie verrassend enthousiast uit de hoek te komen. Ondanks zijn beperkte vermogen klimt hij graag in de toeren, en blijft hij vooral onderin gedempt klinken. In stadsverkeer en op secundaire wegen voelt hij zich perfect in zijn sas. Snelwegen en heuvelachtiger terrein lijken hem minder te liggen. De manuele vijfversnellingsbak waaraan hij gekoppeld is, richt zich vooral op comfort en vraagt een zachte hand.

De 110 pk-versie was gekoppeld aan de zestrapsautomaat die bij ons pas later op de markt komt. Het extra vermogen tegenover de 82 pk-versie valt daarbij meteen op, maar de match tussen de motor en automaat staat niet helemaal op punt. Ook qua reactiesnelheid bleven we wat op onze honger zitten.

En de rest van de rijervaring?

Die is vooral gericht op comfort: niet alleen de besturingsorganen zoals het stuur en de versnellingsbak, maar ook de ophanging en filtering: de C3 is misschien wel een van de comfortabelste auto’s in zijn categorie en een plezier om kilometers mee te malen. Tegelijk slaagden de Franse ingenieurs erin om hem ook een levendig trekje mee te geven. Niet sportief, maar een balans tussen comfort en dynamiek die bijna alleen de Fransen juist kunnen krijgen.

Wat krijg ik allemaal voor mijn geld?

Met een Citroën C3 vertrekken, doe je vanaf € 12.955. Daarmee koop je alleen de 1.2 PureTech met 68 pk, en moet je items zoals klimaatregeling en elektrische spiegelbediening aan je voorbij laten gaan. Opmerkelijk is wel dat je standaard een heel veiligheidsarsenaal meekrijgt: zo zijn een snelheidsregelaar, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en vermoeidheidswaarschuwing allemaal standaard.

De duurste C3’s zijn de BlueHDi’s: zij kosten respectievelijk € 18.995 voor de 75 pk-versie en € 19.995 voor de 100 pk-versie, maar krijgen standaard onder meer een achteruitrijcamera, automatische klimaatregeling en het infotainmentsysteem.

Het verbruik blijft bijzonder aanvaardbaar: met de 82 pk-versie verbruikten we 5,9 l/100 km, en met de 110 pk-versie met automaat kwamen we aan 7,6 l/100 km. Tijdens de testrit van die laatste kwamen er heel wat bergwegen aan te pas, waardoor je nog enkele tienden van het verbruik af zou moeten kunnen doen.

Besluit?

Citroën heeft goed naar zijn klanten geluisterd en hen gegeven wat ze vroegen: meer veiligheid, meer mogelijkheden om hun C3 te personaliseren en meer connectiviteit. Combineer dat met een comfortabel rijgedrag en een betaalbaar prijskaartje, en je krijgt een eerlijke en funky stadsauto die opnieuw zijn succes moet kunnen verzilveren.