Crisis? Welke crisis? Bij Fiat gaan de verkoop en het marktaandeel omhoog. De Italiaanse constructeur verkeert in blakende gezondheid en groeide in 2009 voor het vijfde jaar op rij. Niets dan blije gezichten dus bij Fiat toen die de pers uitnodigde op zijn hoofdzetel in Turijn om er de nieuwe Doblo te testen. Dat is trouwens één van de weinige wereldpremières op het salon van Brussel. Wie denkt dat het hier om een eenvoudige facelift gaat, heeft het mis. De Doblo is helemaal nieuw en Fiat investeerde niet minder dan 450 miljoen euro in de ontwikkeling.
Vijf of zeven
De nieuwe Doblo rust op het verlengde platform van de Punto Evo, Fiorino en Qubo. In vergelijking met de vorige generatie is de Doblo 15 centimeter langer, maar hij blijft compact met een lengte van 4,39 meter. De wielbasis groeide met 17 centimeter en bedraagt nu 2,75 meter. Genoeg om plaats te bieden aan maximaal zeven inzittenden. Die twee bijkomende zitjes zijn een optie en worden aan haken bevestigd in de bagageruimte. Je kunt ze niet wegklappen in de vloer. Wil je ze verwijderen, dan moet je ze opbergen in jouw garage. De bagageruimte groeide overigens van 750 naar 790 liter. Dat is enorm.
XXL
Drie volwassenen nemen zonder problemen plaats op de brede achterbank van de tweede zitrij. Zowel voor het hoofd, de benen als de schouders is er ruimte zat. Twee zijdelingse schuifdeuren (standaard) geven toegang tot het interieur. Opmerkelijk is dat Fiat een flessenhouder integreerde in de deuren. Doorgaans nemen de rails zo veel plaats in, dat er geen ruimte meer is voor bergvakken.Een ander pluspunt zijn de elektrische ruiten die volledig naar beneden kunnen.
Voorin geniet de bestuurder van een goede rijpositie dankzij de uitgebreide verstelling van de stoel en het stuur, dat trouwens aangenaam aanvoelt. Zoals het hoort in dit segment, zijn opbergvakken alomtegenwoordig. Op de boordplank, in het dak, de deuren of de centrale console: overal kun je wat spullen kwijt. De hooggeplaatste versnellingspook valt goed in de hand en de semigeïntegreerde TomTom-gps is goed leesbaar en makkelijk te bedienen.
Functioneel
De nieuwe Doblo wil vooral functioneel zijn en behoudt de sobere stijl van zijn voorganger. Toch werd er hard gewerkt aan het design. Zo is hij met een Cx (luchtweerstandscoëfficiënt) van 0,31 aerodynamischer dan de vorige versie. De meer uitgesproken wielkasten, het front en koplampen die in de zijvleugels doorlopen, geven de Doblo een vleugje dynamiek. De glanzend zwarte beschildering van de stijlen van de deuren en de achterklep bezorgt hem een moderne toets. Maar de Doblo is vooral praktisch met zijn verticale achterzijde die maximale ruimte biedt.
Eindelijk beter weggedrag
Bij de vorige versie was het utilitaire karakter van de auto ook merkbaar op de weg, met – om het zacht uit te drukken - een weggedrag dat niet altijd op niveau stond. Dat was vooral het geval bij de vooras, die voortdurend tractie verloor of onderstuurde. Fiat is zich daarvan bewust en heeft de ophanging grotendeels herzien. De ‘Bi-Link’-achterophanging zorgt voor voldoende comfort. De voorwielen smeken niet meer voortdurend om grip. Als kers op de taart is de elektronische stabiliteitscontrole ESP standaard op het hele gamma.
Start/stop standaard
De motorenkeuze is beperkt tot de 1.3 Multijet van 90 pk, de 1,6 Multijet van 105 pk en de 2.0 Multijet van 135 pk. Wij opteerden voor de middenweg, de 1.6. Dankzij zijn vrijgevige koppel van 290 Nm bij 1.500 omwentelingen per minuut laat die zich erg vlot rijden. Hij wordt net als de andere motoren standaard van een start/stopsysteem voorzien waardoor het gemiddelde verbruik tot 5,2 l/100 km beperkt blijft. De CO2-uitstoot bedraagt 138 g/km. Mooi meegenomen, is dat de Doblo maar om de 35.000 km naar de garage moet voor een onderhoud. Op 100.000 km zorgt dat voor een besparing van 25 procent.