De Edge verscheen voor het eerst in 2016 op onze markt. Intussen heeft Ford voor zijn SUV’s heel wat wijzigingen bedacht. De Ecosport, die bij ons nooit echt potten wist te breken, wordt binnenkort vervangen door de Puma. Een trapje hoger wordt de Kuga in het nieuw gestopt, en boven de Edge verschijnt er nog een import-Amerikaan: de Explorer. En de Edge? Die blijft ondanks het uitblijven van een grote doorbraak gewoon in de catalogus staan, maar krijgt wel al een eerste facelift mee.
Wat wijzigt er dan?
Ford nam de voorkant van de Edge onder handen en hertekende het radiatorrooster en de motorkap. Net als vooraan wijzigt ook achteraan het design van bumper en lichtblokken: de Edge verliest onder meer zijn led-strook tussen de achterlichten. Verder noteren we nog nieuwe velgen en koetswerkkleuren, en vier uitvoeringen: Trend, Titanium, ST-Line en Vignale, intussen klassiekers bij Ford.
Verandert er wat aan het interieur?
Daar blijft alles grotendeels bij het oude, op enkele details na. Het instrumentenpaneel ruilt zijn analoge klokken in voor digitale in de hogere uitvoeringen, en de keuzehendel voor de automatische versnellingsbak is veranderd in een draaiknop, net als op de Focus. Onderhuids betekent dit dat de klassieke zestrapsautomaat plaats heeft gemaakt voor Fords nieuwe achttraps. De basismotor heeft alleen een manuele zesbak.
Juist, wijzigt er wat aan het motoraanbod?
Jazeker, al is dat nog steeds beperkt tot twee dieselmotoren. De 2.0 met 180 pk wordt geüpgraded naar een Ecoblue met 190 pk, terwijl het koppel met 400 Nm ongewijzigd blijft. De versie met 210 pk en dubbele turbo laat voortaan 238 hengsten de vrije loop, en ziet zijn koppel stijgen van 450 naar 500 Nm. De basismotor stuurt zijn vermogen dus naar de vier wielen via een manuele zesbak, de topversie doet dat via een achttrapsautomaat.
Hoe rijdt de vernieuwde Ford Edge?
Nog steeds als een Amerikaan: met een voorkeur voor een ontspannen rijstijl. De 238 pk-versie van de dieselmotor, waar we onze test mee reden, is krachtig en soepel, maar op zijn best wanneer je hem niet te fel aanspoort. Dan werkt hij ook prima samen met de automaat en houdt hij zijn grote massa mooi onder controle. Duw je toch wat door, dan laat het gewicht zich voelen en missen het stuur en het chassis de sprankel die we van Ford gewoon zijn.
Hoe zit het met de rijhulp?
Die is nog steeds uitgebreid, en is aangevuld met enkele nieuwigheden. Zo heeft de adaptieve cruise control voortaan een filefunctie en is er een ontwijkhulp om aanrijdingen te vermijden. Rijstrookhulp, dodehoekwaarschuwing en verkeersbordherkenning zijn natuurlijk ook aanwezig. Standaard is de Edge al aardig voorzien van rijhulp, maar voor de meeste snufjes moet je in alle uitvoeringen uitwijken naar de optielijst.
En de gadgets?
Die krijgen er een wifi-hotspot en inductielader voor smartphones bij Er is ook een app om de status van je Edge vanop afstand te kunnen checken. Verder is het handig om weten dat Apple CarPlay en Android Auto op het infotainmentsysteem standaard zijn. Navigatie en digitale radio komen er vanaf de tweede uitvoering bij, de topversies doen er nog eens een installatie van Bang & Olufsen bovenop.
Wat moet ik verder nog weten?
Dat de Ford Edge met zijn 4,82 meter een uit de kluiten gewassen SUV is, die toch alleen maar als vijfzitter te krijgen is. Maar dat is wel goed nieuws voor de kofferruimte: met 600 tot 1.847 liter is die behoorlijk royaal. Verder blijft Ford wat zoeken naar de juiste materiaalmix voor het interieur: dat lijkt het op zijn ‘Europese’ modellen beter onder de knie te hebben.
Hoeveel kost de vernieuwde Ford Edge?
Voor de basisversie Trend vraagt Ford € 44.650. Dan is de 190 pk-versie van de dieselmotor wel je enige optie. Voor de 238 pk-versie wil Ford minstens € 52.250, en dan zit je in de uitvoering Titanium. Aan de prijs, als je weet dat concurrent Hyundai met zijn Santa Fe een vanafprijs afficheert van net geen € 40.000. Gelukkig is Ford gul met de standaarduitrusting: de basisversie rijdt buiten met onder meer verkeersbordherkenning, rijstrookhulp, led-koplampen, automatische airco met twee zones, een achteruitrijcamera enzovoort.
Besluit?
De Ford Edge heeft enkele van zijn mindere kantjes bijgevijld om zijn positie van outsider bij de middelgrote SUV’s te verstevigen. Het design werd opgefrist, de motoren aangescherpt en de uitrusting uitgebreid. Potentiële kopers hebben wellicht hun twijfels bij het beperkte motoraanbod en de hoge prijs, maar wie overstag gaat, krijgt er een ruime, comfortabele en goed uitgeruste SUV voor in de plaats.