Met zijn Active-lijn wil Ford een brug slaan tussen de gewone modellen en zijn “echte” SUV’s, de Ecosport, Kuga en Edge. Deze crossover-Fiesta is de eerste Active in het Ford-gamma, maar krijgt binnenkort het gezelschap van de Focus Active en Ka+ Active.

Wat houden de veranderingen precies in?

Het koetswerk trekt uiteraard een avontuurlijker jasje aan: de voorbumper krijgt visuele opsmuk in de vorm van een kunststofstrook. Die loopt over de wielkasten langs de flanken door tot de achterbumper. Eventueel kan je nog kiezen voor dakrails, die samen met specifieke 17-duimsvelgen en eigen koetswerkkleuren het visuele plaatje afmaken.

Er verandert ook wat aan de afmetingen, neem ik aan?

Klopt. De Fiesta Active is 3 centimeter langer dan een gewone Fiesta (4,07 meter tegenover 4,04 meter), 2 centimeter breder (1,76 meter tegenover 1,74 meter) en 3 centimeter hoger (1,50 meter tegenover 1,47 meter). Beperkte wijzigingen weliswaar, die niet alleen toe te schrijven zijn aan de stoerdere aankleding: de ophanging ligt 18 millimeter hoger en het spoor neemt 10 millimeter toe.

Ford steekt er meer onder dan gewoon wat hogere dempers en veren?

Inderdaad: ook een Fiesta Active moet natuurlijk als een Fiesta rijden. Maar verwacht geen Fiesta 4x4: in plaats van vierwielaandrijving voegt Ford een extra rijmodus toe aan de rijprofielen. Naast “Normal” en “Eco” heeft de Fiesta Active een “Slippery”-modus, die de stabiliteits- en tractiecontrole aanpast om je makkelijker op glad terrein te laten vertrekken. De voorste schokdempers zijn daarnaast speciaal aangepast om schokken van ruw terrein beter te kunnen verteren. De achterste dempers krijgen die behandeling niet.

Verandert er binnenin wat?

Daar krijg je in grote lijnen hetzelfde interieur als in de reguliere Fiesta. Verwacht dus een klassiek instrumentenpaneel en een dashboard dat gedomineerd wordt door het touchscreen van het infotainmentsysteem. Standaard monteert Ford wel sportzetels met iets betere steun, en moeten de stoffen en materialen meer bestand zijn tegen intensief gebruik. De Fiesta Active is er trouwens alleen als vijfdeurs. Dat maakt de instap achterin uiteraard makkelijker, maar daar is de ruimte voor de passagiers vooral qua hoofdruimte nog steeds beperkt, zeker als je voor een panoramadak kiest.

Welke motoren zitten er onder de kap van de Fiesta Active?

Twee motoren: één benzine- en één dieselmotor. Die zijn wel steeds beschikbaar in verschillende vermogensversies. De benzinemotor is Fords 1.0 Ecoboost-driecilinder, met vermogens van 85, 100, 125 en 140 pk. Alle versies zijn steeds gekoppeld aan een manuele zesbak, al is er voor de 100 pk-versie ook een klassieke zestrapsautomaat. De dieselmotor is de 1.5 TDCi, en die is er in een versie van 85 en 120 pk, ook steeds in combinatie met een manuele zesbak.

Hoe rijdt de Active?

Wij reden hem in de krachtigste benzineversie, de 1.0 Ecoboost met 140 pk. De driecilinder turbobenzine belooft een sprint naar 100 km/u in 9,4 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. Meteen ook de snelste sprinter uit de Fiesta Active-stal, maar zoals je ziet geen rassprinter. Het enthousiaste karakter van de driepitter maakt op dat vlak gelukkig veel goed. Keerzijde is wel het verbruik: in plaats van de 5,2 l/100 km die Ford opgeeft, klokten wij af op 7,2 l/100 km.

Merk je de aanpassingen aan het onderstel?

Jazeker. Je zit uiteraard iets hoger dan in de reguliere Fiesta, maar de Active lijkt vooral iets meer geïsoleerd te rijden dan de gewone versie. De aangepaste ophanging laat wat meer beweging toe in het koetswerk, maar zorgt ook voor wat meer rijcomfort. Hij lijkt ons ook net iets zwaarder te sturen dan de gewone Fiesta, maar behoudt gelukkig ook wel diens dynamische karakter in de rijbeleving: hij rijdt precies, levendig en met goesting.

Wat moet ik verder nog weten?

Dat de Active hetzelfde technologieaanbod heeft als de gewone Fiesta: optioneel is er dus uitgebreide rijhulp beschikbaar, met naast een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp ook verkeersbordherkenning, een adaptieve snelheidsregelaar, dodehoekwaarschuwing, parkeerhulp, waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, en rijstrookhulp. Idem voor het infotainment: Fords SYNC3-systeem beschikt optioneel over een schermgrootte van 8 duim, en kan voorzien worden van navigatie, Apple CarPlay en Android Auto. Ook de Bang & Olufsen-audio-installatie staat op de optielijst.

Hoeveel kost deze Fiesta Active?

Hij is er in drie uitrustingsniveaus: Active 1, 2 en 3. De basisversie begint vanaf € 19.150 en bevindt zich daarmee qua prijs tussen de Titanium- en ST-Line-uitvoeringen van de gewone Fiesta. De Active 1 komt standaard al wel met manuele airco, Android Auto en Apple CarPlay. Active 2 begint vanaf € 19.950 en voegt een snelheidsregelaar toe, verkeersbordherkenning en een vermoeidheidswaarschuwing, en de B&O Play-installatie. Active 3 kost ten slotte minstens € 21.400 en dan is het interieur deels uitgevoerd in leder, krijg je automatische airco en navigatie.

Besluit?

Gezien de toenemende populariteit van crossovers en SUV’s in het B-segment is een duidelijke aanwezigheid van Ford een must. Deze Fiesta Active is een logische zet om een publiek aan te spreken dat dit genre auto’s koopt voor de hogere rijpositie en stoerdere looks. Dat is meteen ook wat deze Active extra biedt, want echte terreincapaciteiten heeft hij niet. Mooi meegenomen is dat de aanpassingen voor een iets comfortabeler weggedrag zorgen. Verder rijdt hij als een gewone Fiesta en is zijn meerprijs beperkt. Twee stevige argumenten dus.