In grote lijnen

De Leaf werd wereldwijd voorgesteld in 2010 en kwam in maart 2011 naar Europa. Hij overtuigde ongeveer 60.000 kopers, wat er de best verkochte elektrische wagen van de wereld van maakt. Aangezien het een revolutionaire auto is, heeft Nissan goed geluisterd naar de klanten en op basis daarvan de auto aangepast op meer dan honderd punten.

De typische klant

Door zijn bijzonderheid koop je een elektrische auto niet in een opwelling. De klant weet wat hij doet, want 93 procent van de Leaf-kopers blijkt tevreden. Het profiel geeft aan dat het vooral mannen tussen 30 en 49 jaar zijn, die in 90 procent van de gevallen een eerste auto bezitten, met een koopkracht boven de middelmaat en een dagelijks gebruik van ongeveer zestig kilometer per dag. Herken je je in dit profiel, dan zal het vervolg je zeker interesseren.

Europese smaak

Nissan is er zich van bewust dat de Amerikanen, Japanners en Europeanen de auto niet op dezelfde manier bekijken. De strategie wordt aangepast en de Leaf wordt zo dicht mogelijk bij de beoogde markt geproduceerd. Goed nieuws voor onze vrienden van over het Kanaal, want de fabriek in Sunderland bouwt behalve de Qashqai nu ook de Leaf.

Kleine rivieren worden grote stromen

Van de nieuwigheden vermelden we de 17-duimsvelgen (vroeger niet beschikbaar), de camera’s met een zicht van 360 graden voor in smalle straatjes, de verhoogde autonomie van 175 in plaats van 199 km, de verwarming die 70 procent minder energie vreet, meer ruimte dankzij nieuwe zetels, de Bose-geluidsinstallatie, de lader die nu onder de motorkap zit en de koffer die 40 liter groter is (370 liter in totaal). 

Motor en batterijen

De elektromotor heeft dezelfde eigenschappen als een middenklassediesel: een vermogen van 109 pk en een koppel van 254 Nm. Dat laatste is onmiddellijk beschikbaar, wat goede prestaties oplevert: 11,5 seconden voor 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 144 km/u. Nissan biedt een brede waaier oplaadmogelijkheden voor de batterij, van het gewone stopcontact thuis (10 uur voor een volledige laadbeurt) tot een wallbox met 16 of (en dat is nieuw) 32 ampère (8 of 4 uur opladen) en een snelle laadbeurt van een halfuur. 

Comfortabel, veilig en ontspannen

Met een elektrische auto rijden is altijd een fascinerende ervaring. Het geluid, de trillingen, de opwinding en de stress zijn hier helemaal afwezig. De Leaf rijdt geruisloos en ontspannen door het stedelijke doolhof. Energie is er zeker genoeg onder de rechtervoet en de hernemingen zijn levendig en genereus, maar de sfeer aan boord zet eerder aan om het gaspedaal te strelen.

In extreme situaties zien we een gezond weggedrag. Minder ‘lomp’ ook dan vroeger. Het comfort staat op een uitstekend niveau, al was het maar door de magische geluiddemping. Tot benadrukken we de eco-modus die de mechaniek tempert en de Brake-modus waarmee energie herwonnen wordt bij het remmen. Voor de autonomie moet je rekenen op 100 tot 150 km in reële omstandigheden. Ruim voldoende voor de meeste bestuurders.

Noorwegen, het eldorado van de elektrische auto

Nissan besloot de vernieuwde Leaf niet voor niets voor te stellen in Oslo. Noorwegen is het paradijs van de elektrische auto’s en de grootste markt voor dit type auto in Europa. Alles is er aanwezig om de elektrische auto goed te ontvangen: ze mogen rijstroken gebruiken die voorbehouden zijn voor bussen, de btw is ‘gratis’ en er zijn heel wat snellaadpunten, die bovendien gratis zijn. Dat verklaart het succes van de Leaf: hij stond op de dertiende plaats in de verkoop in 2012 en in Bergen, de tweede grootste stad van Noorwegen, zelfs op de tweede plaats.

In België

Terug naar ons vlakke landje, waar de balans veel minder positief uitvalt. Wat doet de overheid? Bijna niets. Wallonië biedt een ecobonus van 2.500 euro, ondernemingen kunnen de auto 120 procent fiscaal aftrekken en het voordeel alle aard is minimaal. Daar blijft het bij. Goed nieuws is dat het aantal laadpunten zal stijgen tot 1.500 stuks eind dit jaar, tegenover 470 op dit moment.

Prijzen

Nissan biedt drie afwerkingsniveaus: Visia, Acenta en Tekna. De prijzen beginnen bij 29.890 euro en lopen op tot 35.290 euro. In tegenstelling tot de vorige versie is het nu mogelijk om de auto te kopen en de batterij te huren. In dat geval daalt de prijs met 6.000 euro en begint de huur van de batterij bij 79 euro per maand, een prijs die verandert naargelang het aantal kilometers per jaar en de looptijd van de huur.

Conclusie

De meest verkochte elektrische auto van de wereld treedt een nieuw tijdperk binnen en wordt stilaan rendabel, wat andere merken moet aanzetten om dit voorbeeld te volgen. Misschien zal onze overheid de elektrische auto dan ook volwaardig behandelen? We kunnen de vooruitgang alleen aanmoedigen en hoog tijd voor een schoonmaak in onze steden die overspoeld worden door dieselwagentjes.