Het gebeurt achterin
Terwijl de Clio 4 verleidt met zijn agressieve lijn en de langere achterpartij van deze Grandtour verandert dat niet. Het grote ruitoppervlak verlicht het geheel, terwijl de golvende gordellijn nog beter tot zijn recht komt. Het spreekt voor zich dat de ontwerpers sinds de eerste Clio met zijn schoendoosvorm een grote vooruitgang hebben geboekt.
20 cm meer
De wielbasis veranderde niet, maar de lengte wint 20 cm. Die extra lengte zit in de achteroverhang, waardoor de Clio Grandtour in totaal 4,27 meter meet. Een flink formaat voor een stadswagen: de Clio Grandtour is groter dan een Golf.
Praktische koffer
Het koffervolume groeide van 300 tot 358 liter of 443 liter als je de vloer van de koffer wegneemt, waardoor een extra opbergruimte vrijkomt. Deze 85 liter extra is grotendeels onderverdeeld in compartimenten. Nog op functioneel vlak, wijzen we op de neerklapbare achterbank (60/40), het maximale koffervolume van 1.380 liter en de mogelijkheid om de voorzetel als een portefeuille neer te klappen om grote voorwerpen te vervoeren.
Helaas (?) niets veranderd binnenin
In het interieur worden we nog altijd verleid door de ruimte. Achterin worden de passagiers zelfs verwend met een respectabele hoofdruimte. Jammer daarentegen dat Renault niet meer investeerde in de afwerking en de kwaliteit van de materialen. Het piept, het trilt, het klinkt hol en doet ons met weemoed terugdenken aan de beter afgewerkte Clio 3.
Oude bekende onder de kap
De 1.5 dCi is een oude bekende. In deze versie met 90 pk levert hij een koppel van 220 Nm vanaf 1.750 tr/min. Tegenover de berline sleept hij vijftig kilogram extra gewicht mee. De prestatiemetingen wijzen op een top van 178 km/u en een tijd van 11,6 seconden van 0 tot 100 km/u. Het verbruik bedraagt 3,4 l/100 km of een CO2-uitstoot van 90 g/km.
In de praktijk
De motor is voldoende soepel bij lage toeren en werkt altijd heel romig en stil. In dagelijks gebruik kunnen we hem niet veel verwijten. Maar neem je een bergpas met het hele gezin plus bagage, dan gerakt de dCi buiten adem en vraagt hij geduld. Bovendien zijn er maar vijf versnellingen, die het potentieel van de motor niet ten volle kunnen benutten.
Weggedrag
De Clio Grandtour is nog altijd even precies en wendbaar, hij behoudt het temperament van de berline. Het comfort profiteert van de stille motor en de goed afgestelde schokdemping. Goede punten zijn er voor het multimediasysteem dat zelfs zonder de fameuze R-Link met internetverbinding al heel compleet is. De kwaliteit van het audiosysteem, dat door Renault bejubeld wordt, vinden we daarentegen middelmatig.
Prijs
Bij de diesels biedt Renault maar twee vermogens aan: 75 en 90 pk. Die laatste is de beste keuze, terwijl een bestuurder die maar 15.000 km per jaar rijdt ongetwijfeld voor de nieuwe 0.9 TCe benzine met hetzelfde vermogen kiest. De prijzen beginnen bij 13.850 euro voor de 1.2i Authentique. Reken voor de diesel op minstens 15.950 euro of 16.950 euro met 90 pk. Die is beschikbaar in drie afwerkingen: Authentique, Expression en Dynamique.
Het verbruik is onmiskenbaar een sterk punt van dit model, met een gemiddelde van 4,8 l/100 km gerealiseerd met een soepele en ontspannen rijstijl. In elk geval lijkt het moeilijk om gemiddeld meer dan 6,5 l/100 km te halen.
Conclusie
Terwijl de nieuwe Captur de aandacht trekt met zijn ongewone stijl en sterke mogelijkheden om te personaliseren, lijkt deze Clio Grandtour een kwaliteitsvolle outsider door zijn lagere prijs, praktische troeven en grotere zuinigheid. Uiteindelijk is dit zeker de meest coherente keuze binnen het Clio-gamma, vooral met deze dCi 90.