Als het over premium-SUV’s gaat, komen ‘de Duitse drie’ vaak ter sprake. Maar vandaag heeft deze Audi Q3 niet alleen te vrezen van de BMW X1 en Mercedes GLA. Ook de Jaguar E-Pace, Range Rover Evoque en Volvo XC40 willen hun deel van de koek. Daarom werd de vorige Audi Q3 na een lange carrière op pensioen gestuurd en beleefde dit nieuwe model eind vorig jaar zijn debuut.
De tekentafel
Audi vertrok van een wit blad voor deze tweede generatie Q3. Zo werd het platform volledig vernieuwd: nu staat de SUV op het MQB-platform, net als zijn stalgenoten Seat Ateca, Skoda Karoq en Volkswagen Tiguan, en niet langer op een platform dat dateert van de vijfde generatie VW Golf. Zijn looks wijzigden ook ingrijpend: deze Q3 ruilt de bolle vormen van zijn voorganger in voor rechte lijnen en gespierde looks. Net als de Audi A1, in feite.
Het nieuwe platform betekent goed nieuws voor de afmetingen: de Q3 heeft een 77 millimeter langere wielbasis en is voortaan 4,48 meter lang, en daardoor groter dan de BMW en de Mercedes. En dan zijn Britse en Zweedse concurrentie. Dat vertaalt zich in nog meer goed nieuws voor de binnenruimte: voortaan zitten de passagiers achteraan ruimer. Ze zitten bovendien op een achterbank die over een lengte van 15 centimeter verschuifbaar is. De kofferruimte zelf is 525 liter groot en uitbreidbaar naar 1.525 liter via een rugleuning die je in een verhouding van 40/20/40 neerklapt.
De boordplank gebruikt dezelfde scherpe kantjes en hoeken, met breed uitgesmeerde horizontale lijnen die het resultaat wat fijner doen ogen. Het instrumentenpaneel is volledig digitaal, de bediening van airco en comfortzaken gebeurt nog steeds via klassieke draai- en drukknoppen. Geen touchscreen zoals in de grotere Audi’s dus, al gebruikt de Q3 dat uiteraard wel voor het infotainmentsysteem.
De testbank
Wij kozen voor deze test voor de basismotoren van de Q3: de 35 TFSI-benzinemotor en 35 TDI-dieselmotor. Die eerste is 1,5 liter groot en 150 pk sterk, en produceert 250 Nm aan koppel. In combinatie met de S Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten sprint hij naar 100 km/u in 9,2 seconden en gaat hij door tot 207 km/u. De zelfontbrander is 2 liter groot en eveneens 150 pk sterk, en doet het met 340 Nm aan koppel. Hij was in ons geval gekoppeld aan Quattro-vierwielaandrijving en een manuele zesversnellingsbak. Zijn sprinttijd? In 9,3 seconden naar 100 km/u en een topsnelheid van 211 km/u.
Relatief vergelijkbare cijfers dus, maar beide Q3’s hebben een uiteenlopend karakter. De 35 TDI is een echt werkpaard, dat het vooral van zijn koppel moet hebben maar dat pas hoger in de toeren wordt vrijgegeven. De zesversnellingsbak schakelt zonder veel gevoel maar verder zonder problemen. De dieselmotor heeft een wat ruwer karakter dan de meer zoetgevooisde 35 TFSI. Die compenseert zijn kleinere longinhoud door een soepelere inborst en een meer enthousiaste attitude, maar moet de S Tronic-versnellingsbak bij inhaalmaneuvers af en toe wakker schudden.
Onze beide testmodellen waren voorzien van de optionele adaptieve dempers. Die slagen erin om het koetswerk van de Q3 netjes onder controle te houden, en wissen heel wat oneffenheden mooi uit. Maar de standaard passieve dempers doen hun werk ook meer dan behoorlijk, zo bleek uit onze eerste test. Een echt duidelijke meerwaarde bieden ze naar onze mening dus niet echt, temeer omdat de Q3 eerder van een efficiënte dan van een dynamische rijstijl houdt.
De rijpolitie
De upgrade naar het nieuwe platform maakt heel wat nieuwe rijhulp beschikbaar voor de Q3. Hij kan zich daardoor meten met zijn concurrenten. Een adaptieve cruise control, file- en parkeerhulp, een 360-gradencamera en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto zijn opties, een uitgebreide noodremhulp en rijstrookhulp zijn standaard.
De gadgets
De Audi Q3 is uiteraard ook voorzien van alle connectiviteit: van navigatie, digitale radio en verkeersinformatie over uitgebreide smartphone-integratie met Apple CarPlay en Android Auto tot een uitgebreide geluidsinstallatie van Bang & Olufsen. Ook een wifi-hotspot behoort tot de mogelijkheden.
De rekening
Audi vraagt minstens € 32.580 voor de 35 TFSI, en € 2.100 extra voor de S Tronic-versnellingsbak. Aan de 35 TDI hangt een prijskaartje van € 36.600. Daar komen uiteraard nog de nodige opties bij, en dan loopt de eindfactuur natuurlijk op. Onze testmodellen kostten bijvoorbeeld respectievelijk zowat € 55.000 en € 62.000.
De Q3 35 TFSI heeft een officieel gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 130 g/km. Wij klokten af op een hoger gemiddelde: 8,6 l/100 km. Voor de 35 TDI geeft Audi een gemiddelde op van 5,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 145 g/km. Op het einde van de rit noteerden we hier 7,9 l/100 km.
Het verdict
De Audi Q3 is een moderne SUV geworden en lijkt in niets nog op zijn verouderde voorganger. Zijn design is aangescherpt, zijn ruimte groter en zijn uitrusting uitgebreid. De basismotoren zitten deze Q3 als gegoten en maken van de Audi een SUV die voor een premium-SUV veel juiste vakjes aanstipt. Inclusief de prijs.