Het is niet de eerste keer dat BMW een model vervroegd op pensioen stuurt. Nadat de Duitsers hun kleinere SUV, de X3, in het nieuw stopten, beslisten ze de X4 sneller dan gewoonlijk af te lossen. Dat doet BMW nu ook met deze X5, die het CLAR-platform van de 7-Reeks gebruikt. Dat is lichter en bevat nieuwere technologie, en is beter moduleerbaar om plaats te bieden voor verschillende aandrijflijnen. Wij gokken dus dat de X6, die dezelfde basis deelt als de X5, binnenkort ook aan vernieuwing toe is.
De tekentafel
In de tussentijd werd deze X5 dus in het nieuw gestopt, en kreeg hij tegelijk een bescheiden groeispurt. Zijn lengte is met 36 millimeter toegenomen tot 4,92 meter, waardoor hij amper 15 centimeter moet toegeven op de kolossaal grote X7. In de breedte is de X5 met 66 millimeter gegroeid, tot 2 meter in totaal. Zijn hoogte is met 19 millimeter toegenomen, tot 1,75 meter. Visueel evolueert het design zoals verwacht eerder bescheiden. Het niervormige radiatorrooster is groter, de koplampen krijgen een zeshoekig design, en verder past de X5 volledig in de huidige BMW-designtaal.
Dat zie je ook binnenin, waar de Beier zijn traditionelere vormen van vroeger inruilt voor hoekigere lijnen en barokke details. Het infotainmentscherm vloeit over in het digitale instrumentenpaneel. Het is even wennen aan de ergonomie ervan, maar gelukkig houdt BMW nog vast aan de bediening met draaiknop op de middenconsole. Het geheel is luxueus en weelderig aangekleed, met comfortabele zetels die in alle windrichtingen versteld kunnen worden.
Want over het plaatsaanbod valt niet te vitten: zowel vooraan als achteraan is er ruim voldoende plaats voor passagiers, en de X5 biedt nog steeds een optionele derde zitrij in de koffer. Die dient weliswaar alleen voor noodgevallen of kinderen, maar verder lijkt deze royaal bemeten X5 de bestaansreden van de grotere X7 nogal stevig teniet te doen. Inclusief koffer met in twee delen openende achterklep en kofferruimte van 650 liter tot 1.860 liter.
De testbank
Wij reden onze testrit met de basisdiesel, de xDrive 30d. Ondanks zijn status als ‘instapmotor’ is de drie liter grote zescilinder uitstekend opgewassen tegen zijn taak. Met 265 pk en vooral 620 Nm aan koppel stuwt de bijna 2,2 ton zware kolos zichzelf naar 100 km/u in 6,5 seconden en gaat hij door tot 230 km/u. De 30d kwijt zich soepel, romig en verrassend muzikaal van zijn taak, en werkt harmonieus samen met de achttrapsautomaat.
De rijdynamiek wordt zoals wel meer middelgrote BMW’s bepaald door de chassisopties die je kiest. Zo zijn adaptieve dempers standaard, maar staan er vierwielsturing en actieve antirolstangen in de optielijst, die het dynamische rijgedrag vergroten. Bij onze testauto was het de optionele luchtvering die het rijgedrag definieerde. De demping en filtering zijn uitmuntend, en het rijcomfort prinsheerlijk.
Sportief rijden ligt minder in de aard van de X5, door het hoge gewicht en het wat afstandelijke rijgedrag en stuurgevoel, maar terreinrijden gaat des te meer. Naast de xDrive-vierwielaandrijving is er nog een specifiek offroadpakket, met de luchtvering waar we het eerder over hadden (die de rijhoogte regelt) en een differentieel op de achterwielen.
De rijpolitie
Het nieuwe CLAR-platform laat heel wat rijhulp toe. Een cruise control en aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp zijn standaard, de meeste andere dingen zijn optioneel. Zo is er een uitgebreid rijhulppakket met adaptieve cruise control, rijstrookhulp en filehulp. Optioneel kan de X5 semi-autonoom van rijstrook veranderen om in te halen, wanneer je de richtingaanwijzer aanzet. In noodgevallen helpt de X5 je uitwijken voor obstakels of de auto zelfstandig aan de kant zetten. Nog gekker: de X5 onthoudt optioneel je laatste stuurbewegingen, bijvoorbeeld bij het parkeren in een enge ruimte, en draait die om zodat je er vlot en semi-autonoom weer uit kunt.
De gadgets
Het infotainmentscherm is 12,3 duim groot en bedienbaar via de draaiknop, via het touchscreen, met je stem of met gebaren. Een wifi-hotspot staat uiteraard op de optielijst, net als een inductielader voor smartphone, uitgebreide connectiviteit en apps voor je telefoon buiten de auto, enzovoort. Op vlak van connectiviteit hoeft BMW natuurlijk geen lessen te krijgen…
De rekening
Prijskaartje van dat alles? € 68.950. Daarmee komt de BMW X5 iets hoger uit dan de Audi Q7 maar blijft hij onder de prijs van de nieuwe Mercedes GLE. En zo verliezen de drie Duitse concurrenten elkaar geen millimeter uit het oog. Dan zijn er natuurlijk nog de talrijke opties om je X5 luxueus of sportief aan te kleden en die de totaalfactuur fors doen aantikken. Onze testwagen kwam bijvoorbeeld uit op € 95.790.
Het gemiddelde verbruik tot slot? Wij klokten af op 8,3 l/100 km, wat zowat 1,5 l/100 km meer is dan de NEDC-cijfers die BMW opgeeft. Reken voor de CO2-uitstoot op 158 tot 179 g/km, afhankelijk van de gekozen velggrootte.
Het verdict
De BMW X5 werd vroeger vernieuwd dan gepland. Je moet aan de buitenkant misschien twee keer kijken, maar onderhuids verandert er heel wat: zo wordt de beschikbare technologie gevoelig uitgebreid. De 30d is meer dan zomaar een instapmotor: hij is soepel, muzikaal, relatief zuinig en krachtig genoeg voor deze X5.