20201105142607citroenc5aircrosshybrid(1).jpg

We weten het al sinds zijn onthulling in 2018: de SUV C5 Aircross mag de plug-inhybride technologie introduceren in het gamma van Citroën. Zo’n 250.000 verkochte exemplaren met verbrandingsmotor later (een mooi succes dus) komt nu eindelijk de Hybrid-variant van de Franse SUV op de markt.

20201105142608citroenc5aircrosshybrid(6).jpg

Voorwielaandrijving

In tegenstelling tot zijn neven Peugeot 3008 en Opel Grandland X biedt de SUV van Citroën niet de krachtigste plug-inhybride aandrijflijn Hybrid4 met vierwielaandrijving aan van de PSA-groep. Op dit moment is althans enkel de Hybrid met voorwielaandrijving verkrijgbaar.

20201105142610citroenc5aircrosshybrid(10).jpg

225 pk, 360 Nm

Ter herinnering: deze plug-inhybride aandrijflijn combineert de 1.6-turboviercilinder op benzine van 180 pk via een achttrapsautomaat met een elektromotor van 80 kW (109 pk). Samen komen ze aan tot 225 pk en 360 Nm.

Moduleerbaarheid gevrijwaard

Meer nog dan de wetenschap dat deze C5 Aircross indien gewenst van 0 naar 100 km/u kan optrekken in 8,7 seconden zullen potentiële klanten vooral blij zijn om te horen dat de praktische voordelen van de Franse SUV gevrijwaard zijn gebleven in deze hybride variant.

20201105142607citroenc5aircrosshybrid(3).jpg

Dat betekent dus dat de achterbank nog steeds bestaat uit 3 even brede en apart verschuifbare stoelen. Dat is een zeldzaam gegeven in een wereld waar eenvolumers zo goed als verdwenen zijn. Al bestaan wonderen ook hier niet: de drie achterste plaatsen zijn wel wat smal. Maar met de schuifrails en een beetje goede wil is het wel mogelijk om de drie stoelen verschoven ten opzichte van elkaar te plaatsen waardoor je af en toe met drie personen op de achterbank kan reizen.

20201105142612citroenc5aircrosshybrid(13).jpg

Iets kleinere koffer

De keuze voor de geëlektrificeerde versie van de C5 Aircross dwingt je toch tot een kleine toegeving op praktisch vlak, want de koffer krimpt met 120 liter: van 580-720 liter afhankelijk de positie van de achterbank in de versies met verbrandingsmotor naar 460-600 liter in deze stekkerhybride.

20201105142609citroenc5aircrosshybrid(8).jpg

Omdat het verloren volume eigenlijk gewoon het verborgen bergvak is onder de laadvloer en om dat je alsnog een klein bakje behoudt om de laadkabels op te bergen blijft de opoffering die je moet doen om met een Hybrid te rijden toch aanvaardbaar.

13,2 kWh

De C5 Aircross Hybrid heeft in zijn ingewanden een lithium-ionbatterij van 13,2 kWh. Die knabbelt ook een beetje aan de benzinetank, die met 7 liter krimpt. Maar met 43 liter behoud je nog steeds meer dan genoeg rijbereik als je regelmatig oplaadt. Volgens de WLTP-cyclus is de batterij goed voor een puur elektrisch bereik van 55 kilometer.

20201105142611citroenc5aircrosshybrid(12).jpg

Wanneer je puur elektrisch rijdt, wat mogelijk is tot 135 km/u, gaat onder de binnenspiegel een blauwe led branden.

20201105142611citroenc5aircrosshybrid(11).jpg

Meer comfort

Geruisloos rijden versterkt uiteraard het comfortgevoel van de C5 Aircross nog. Hoewel de ophanging is aangepast om te compenseren voor het extra gewicht van de hybride versie (1.845 kilo leeg) blijft het ophangingscomfort vorstelijk. De filtering van de schokdempers met progressieve hydraulische aanslagpunten en de Advanced Comfort-stoelen met zachte vulling gaan hand in hand met de hybride aandrijflijn. In elektrische modus volgen de versnellingen elkaar zacht en stil op. Maar zelfs in hybride modus blijft de benzinemotor discreet en verloopt de samenwerking tussen de twee motoren zeer subtiel.

20201105142613citroenc5aircrosshybrid(2).jpg

Tijdens het rijden stoorden we ons daarentegen wel aan de ijking van de besturing. De bekrachtiging is te uitgesproken/gevoelloos en versterkt het zweverige karakter van de C5 Aircross. Dat is jammer, want deze comfortabele ophanging had met een iets steviger stuur een beter dynamisch compromis geboden.

20201106065300citroenc5aircrosshybrid(14).jpg

Specifieke programma’s

In deze plug-inhybride variant beschik je uiteraard over specifieke rijprogramma’s. Je kan de elektrische modus geforceerd opleggen of net hoofdzakelijk in hybride modus rijden. Er is ook een Sportprogramma voor vlottere reacties, maar de C5 Aircross zet niet bepaald aan tot een agressieve rijstijl. De B-positie van de versnellingspook maakt het ook mogelijk om het regeneratie-effect bij het remmen te versterken.

20201105142608citroenc5aircrosshybrid(4).jpg

Verder is het interieur hetzelfde als in elke andere C5 Aircross, met dus hier en daar wat minder flatterende kunststoffen en een tablet die de meeste bedieningen (waaronder die van de klimaatregeling) op een niet altijd even ergonomische manier groepeert.

20201105142609citroenc5aircrosshybrid(7).jpg

7,4 kW als optie

Standaard is de C5 Aircross Hybrid uitgerust met een interne lader van 3,7 kW. Voor 300 euro extra wordt die versterkt tot 7,4 kW. Die optie zouden we aanraden omdat ze het mogelijk maakt om de laadtijd in te korten tot iets minder dan twee uur aan een aangepaste wallbox. Zo niet duurt het afhankelijk van je elektrische installatie 4 tot 7 uur om volledig te laden met de standaard lader.

Hoeveel kost hij?

20201105142608citroenc5aircrosshybrid(5).jpg

Citroën biedt de C5 Aircross in België aan in twee uitrustingsniveaus: Feel en Shine. De eerste kost 42.930 euro, de tweede 45.880 euro. De gehomologeerde CO2-uitstoot ligt in beide gevallen op 36 g/km volgens het NEDC-protocol en respectievelijk 32 of 33 g/km volgens WLTP.

Ons verdict

De plug-inhybride aandrijflijn past perfect bij het gezapige karakter van de C5 Aircross. Dat geldt dan zowel in de puur elektrische modus als in de hybride stand dankzij de zachte werking van zijn aandrijflijn. Daarbij wordt niet geraakt aan de praktische voordelen van deze Franse SUV. Maar uiteraard duwt deze plug-inhybride aandrijflijn de C5 Aircross wel naar een andere prijscategorie dan de versies met enkel een verbrandingsmotor.

20201105142610citroenc5aircrosshybrid(9).jpg