Samen met de Suzuki Swift 4x4 maakt de Fiat Panda Cross 4x4 deel uit van een heel bijzondere niche, die van de stadswagens uitgerust met vierwielaandrijving. Zinloos? Verre van: deze modellen hebben zowel in de stad als op het platteland hun plaats, zeker in heuvelachtig gebied. Vierwielaandrijving voegt namelijk veelzijdigheid en veiligheid toe omdat dit soort auto’s overal geraakt, ook in de winter.

Fiat de pionier

Fiat heeft een lange traditie van Panda’s die de vier wielen aandrijven. De formule zag het daglicht in 1983, in samenwerking met het Oostenrijkse Steyr-Puch dat de transmissie ontwikkelde. De kleine Italiaan was basic maar wel duivels efficiënt, zeker omdat hij 5 centimeter meer bodemvrijheid had en 3 pk sterker was dan de tweewielaangedreven variant. Destijds was deze ‘goedkoopste vierwielaandrijver op de markt’ zeer gegeerd in de bergen, waar hij de reputatie kreeg een echte alleskunner te zijn.

202007111118431-3-657.jpg

Net geen 40 jaar later biedt de Italiaanse autobouwer de formule nog steeds aan. Vandaag is de Panda 3,69 meter lang en biedt hij zonder probleem plaats aan vier volwassenen, met alles wat je van een hedendaagse wagen mag verwachten: stuurbekrachtiging, stabiliteitscontrole ESC, airco, het zit er allemaal op. Maar in vergelijking met zijn voorvader pakt de nieuwe Panda wel uit met een transmissie van de jongste generatie, waardoor hij zowel een voor- als een vierwielaandrijver kan zijn.

Duivels efficiënt

We voelden deze Cross 4x4 aan de tand op de kleine slingerbaantjes van het noorden van Piëmont (Italië), waar hij zich duivels efficiënt toonde. Met dank aan de elektronica, die reageert op een snelheidsverschil tussen de voor- en de achterwielen door een oliepomp te activeren in een elektromagnetische koppeling om van twee- naar vierwielaandrijving te gaan. Dat gebeurt onmerkbaar en onmiddellijk, waardoor de Panda steile hellingen zonder bokken kan beklimmen. En dankzij de standaard afdaalhulp kan hij die nadien ook in alle veiligheid afrijden zonder dat de bestuurder de pedalen moet aanraken.

20200711111842170613fiatpanda-city-cross21.jpg

Dappere kleine TwinAir

De Panda Cross 4x4 erft het kleine TwinAir-benzineblok, een tweecilinder van 85 pk en 145 Nm. Dat lijkt misschien wat nipt op papier, maar blijkt in de praktijk voldoende voor dagelijks gebruik, ook op de snelweg, temeer omdat de geluiddemping van de Panda zeer verzorgd is. Het 875 cc kleine turbotorretje is gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak en drijft de 1.050 kilo zware Panda Cross met verve aan, zeker wanneer de Eco-stand is uitgeschakeld. Onze testwagen bracht ons van Brussel naar Genua en terug, dus iets meer dan 2.000 kilometer, zonder ooit te verzwakken.

Slim interieur

20200711111843fiat-panda-cross-9.jpg

Fiat weet hoe het een auto moet inrichten. De Panda is geen uitzondering op de regel en is uitgerust met een gezellig interieur dat wordt opgevrolijkt met een paar offroad-details. In vergelijking met de klassieke Panda krijgt de Cross een specifieke stoelbekleding, een nieuwe bekleding voor het dashboard en de deurpanelen en een draaiknop op de middentunnel waarmee je de gewenste aandrijfmodus kan kiezen in functie van het terrein. Ook de voorstoelen krijgen goede punten, want ondanks de grote afstand bezorgden ze ons op geen enkel moment rugpijn, in tegenstelling tot het meubilair van heel wat veel duurdere rivalen.

Ons verdict

De Fiat Panda Cross 4x4 is een fijne verrassing. Hij blijkt veelzijdig, comfortabel en zuinig en vormt zo het perfecte compromis voor wie op zoek is naar een betaalbare vierwielaandrijver. Wie denkt dat de TwinAir wat nipt is, merkt bij het gebruik al snel dat dat best meevalt. De tweecilinder is wat braaf wanneer de motor in zijn Eco-stand staat, maar in Normal is hij nerveus en gewillig. Voegt daar een vierkante koffer van 225 liter aan toe en een benzineverbruik van rond de 6 l/100 km en je hebt hier een reiswagen die zich door niets laat tegenhouden.
20200711111842170613fiatpanda-city-cross13.jpg