Naast de Ranger pick-up is de Transit-bestelwagenfamilie een van de belangrijkste pijlers voor Ford in Europa. Een pijler die voortaan onder het label Ford Pro valt, dat ook zijn steentje zal bijdragen aan de brede elektrificatie van het Amerikaanse merk. In het compacte segment is er bijvoorbeeld de nieuwe E-Transit Courier, die in 2024 wordt gelanceerd, in de nasleep van de middelgrote E-Transit Custom die binnenkort op onze wegen te zien zal zijn. Twee modellen die het Ford-aanbod moeten versterken in het segment van de elektrische bedrijfsvoertuigen, dat momenteel vooral bestaat uit deze grote E-Transit. Voor de volledigheid melden we ook dat de grote elektrische pick-up F-150 Lightning (die we onlangs konden ontdekken) ook stilletjes aan in Europa toekomt, in eerste instantie in Noorwegen.

Slimme integratie

Als we even de opvallende bestickering buiten beschouwing laten van ons testmodel, dat trots zijn afscheid van fossiele brandstoffen aankondigt, verschilt de E-Transit niet al te veel van de modellen met een dieselmotor. De integratie van de nodige elektrische componenten is er dan ook niet aan te zien. Net als de andere Transit-modellen, kan je de E-Transit in verschillende uitvoeringen (gesloten bestelwagen, dubbele cabine en chassis-cabine) en lengtes krijgen, om aan alle noden te voldoen. Bovendien neemt de batterij geen laadvolume in. De laadvloer is wel wat hoger geworden, maar de E-Transit behoudt dezelfde kenmerken en kwaliteiten van de Transit met verbrandingsmotor en achterwielaandrijving.

Qua design merken we echter wel enkele blauwe details op in de grille. Een grille waarin ook de laadpoort zit verwerkt. Gezien het formaat van de bestelwagen, bleek deze plek vrij praktisch in gebruik tijdens onze testweek. Je moet gewoon met de neus eerst parkeren bij de laadpaal om gemakkelijk de kabel aan te sluiten. Toch is Ford zo slim geweest om een zeer lange 32 A-kabel van 8 meter mee te leveren met de E-Transit. Handig als het niet mogelijk is om recht voor de laadpaal te parkeren.

De E-Transit heeft standaard een driefasige lader van 11,3 kW, met de mogelijkheid om te snelladen met gelijkstroom aan 115 kW. De in de bodem ingebouwde batterij biedt een bruikbare capaciteit van 68 kWh, je moet dus rekenen op ongeveer 8 uur voor een volledige laadbeurt aan een wallbox. Of slechts 34 minuten om van 15 tot 80% bij te laden aan een snellader in geval van nood.

Grote powerbank

Nog een specifiek detail van de E-Transit is 'Pro Power Onboard'. Een zeer praktische accessoire voor professionals. Dankzij stopcontacten die in het interieur en in de laadruimte zitten gemonteerd, kan je verschillende elektrische apparaten aansluiten tot aan een zeer bruikbaar vermogen van 2,3 kW. Daarmee kan je allerlei toestellen urenlang gebruiken dankzij de elektriciteit die in de hoogspanningsbatterij zit opgeslagen. 

Nieuwste infotainmentsysteem

Klim je aan boord van de E-Transit, dan valt meteen het grote aanraakscherm op (12 inch) van het nieuwste Sync 4-infotainmentsysteem van Ford. Het omvat alle moderne functies die je mag verwachten (draadloze Apple CarPlay en Android Auto, GPS met internetfuncties, enzovoort), net als enkele praktische functies. Denk daarbij aan de 360°-camera die manoeuvres kinderspel maakt. Maar ook het gemakkelijk vinden van en betalen voor een laadpunt, het op afstand kunnen beheren van de voertuigstatus dankzij Ford Telematics of de app FordPass Pro. Maar ook het geconnecteerde systeem FORDLive, dat onderhoud en herstellingen anticipeert en dus de stilstand tot een minimum beperkt, wat kosten scheelt.



Ook in de rest van de cabine zorgt Ford voor een uitgebreide standaarduitrusting in de E-Transit om het leven aan boord aangenamer te maken, met bijvoorbeeld een elektrisch verwarmde voorruit, zetelverwarming, automatische airco, enzovoort. Zaken die je niet altijd krijgt in een bestelwagen.



Tenslotte merken we nog op dat de draaiknop voor de transmissie het mogelijk maakt voor een derde passagier om comfortabel te zitten op de middelste zitplaats aan boord. Zijn of haar knieën zullen niet in de weg zitten tijdens het schakelen, zoals vaak het geval is in een bestelwagen met een manuele versnellingsbak.

Vermogen naar keuze

Hoewel elke E-Transit over dezelfde grote batterij beschikt van 68 kWh netto, hebben klanten de keuze tussen twee motorisaties. Het instapmodel, zoals het exemplaar van onze test, beschikt over een elektromotor van 135 kW (184 pk). De 'high power'-versie doet het vermogen stijgen tot 198 kW (269 pk). In beide gevallen heb je echter hetzelfde koppel van 430 Nm ter beschikking. De configuratie is ook identiek in beide gevallen: de elektromotor zit in het midden van de specifieke achteras gemonteerd (met een onafhankelijke ophanging) en drijft enkel de achterwielen aan.

De instapmotor toont zich echter al zeer aangenaam in gebruik. Door de afwezigheid van meerdere versnellingen ga je heel soepel mee met het verkeer. Nog een onmiskenbaar voordeel van de elektrische aandrijflijn ten opzichte van de equivalente dieselmotoren: je geniet van een zeer stille werking en de totale afwezigheid van trillingen. Dat levert een zeer rustgevend rijgedrag op. Hoewel het koppel van de instapversie al voor zeer vlotte hernemingen zorgt, merken we toch op dat de acceleratie afneemt aan hogere snelheden. De krachtigere versie biedt vermoedelijk meer souplesse op de snelweg.

De nieuwe ophanging van de E-Transit biedt tenslotte nog een voordeel ten opzichte van de vergelijkbare bestelwagens met een verbrandingsmotor. Zelfs onbeladen of licht beladen biedt hij een goede demping en vermijdt hij de 'stuiterigheid' van de gewoonlijke starre achterassen.

Toch behoudt de E-Transit een bruikbaar nuttig laadvermogen, tot 1.758 kg voor de gesloten bestelwagen en tot 2.090 kg voor de chassis-cabine.

En het rijbereik?

Als je overweegt om een elektrische bestelwagen te kopen, dan speelt het rijbereik natuurlijk een belangrijke rol in die beslissing. Officieel kan de E-Transit een actieradius tot 317 km voorleggen, waarmee het een van de referenties is in zijn segment. In de praktijk reken je beter op een dikke 250 km als je goed anticipeert. Het minimum schommelt rond de 230 km als je meer vraagt van de aandrijflijn, met een gemiddeld praktijkverbruik dat onder de 30 kWh/100 km blijft (29 kWh/100 km in ons geval). Gezien het formaat van de E-Transit is dat een indrukwekkende score.



Prijs Ford E-Transit

Ford biedt een vrij complete standaarduitrusting aan op de E-Transit, die verkrijgbaar is als Trend. Naast de reeds vernoemde comfort- en infotainmentuitrusting, krijg je ook keyless go, cruise control, een rijstrookassistent, enzovoort. De prijzen hangen natuurlijk af van de gekozen configuratie, maar de E-Transit is te bestellen vanaf 56.825 euro exclusief btw als gesloten bestelwagen H2L2 met de 135 kW sterke motor en een MTM van 3.500 kg. De krachtigere variant met 198 kW kost 2.225 euro extra (opnieuw zonder btw).

Ter vergelijking: een equivalente Transit met de 2.0 turbodiesel van 170 pk en een automaat is verkrijgbaar vanaf 39.110 euro exclusief btw. Een serieus prijsverschil tussen de twee motorisaties, dat is duidelijk. Maar naast een lagere prijs per kilometer zou de E-Transit volgens berekeningen van Ford ook een lagere TCO met zich meebrengen, vooral dankzij tot 40% lagere onderhouds- en herstellingskosten vergeleken met een equivalente dieselwagen. Tot slot heeft de batterij een garantie van 8 jaar/160.000 km.

Ons verdict

De elektrische bestelwagen heeft een aantal overtuigende kwaliteiten tijdens het gebruik: een stille en soepele aandrijflijn, de mogelijkheid om draagbaar elektrisch gereedschap van stroom te voorzien, een lagere gebruiksprijs en geen zorgen over lage-emissiezones. Toegegeven, de aanschafprijs blijft nog een stuk hoger dan die van een vergelijkbare bestelwagen met verbrandingsmotor. Maar dat wordt gedeeltelijk gecompenseerd door een lagere kostprijs over de levensduur van het model.