Een jaar na de onthulling van de derde generatie van de Kuga voegt Ford een hybride motorversie toe aan het gamma. De atmosferische viercilinder van 2.500 cc wordt tegenwoordig gecombineerd met een batterijtje van nauwelijks meer dan 1 kWh om een totaalvermogen te ontwikkelen van 190 pk. Onnodig om met kabels rond te sjouwen, want er is geen laadpoort op deze Kuga. Dit is namelijk niet de plug-inhybride versie die al langer bij de dealers staat, maar wel de ‘gewone’ hybride. Dat verklaart waarom de batterij zo klein is, omdat ze dan snel kan op- en ontladen. Het vermogen wordt via een CVT-automaat naar de voorwielen gestuurd of, als optie, naar de vier wielen.
Déjà-vu
We kennen de Ford Kuga goed. Hij rijdt al een jaar op de wegen rond en VROOM.be maakte al kennis met de ‘klassieke’ versie en met de plug-inhybride. Telkens was het resultaat aan de aangename kant. Het is daarom geen verrassing dat dat ook hier het geval is. Uiterlijk zijn de lijnen van onze testwagen dynamischer gemaakt met het pack ST-Line, dat bestaat uit specifieke bumpers, een ander radiatorrooster en een resem aan zwartglanzende accenten. Met uitzondering van het logo op de kofferklep is er trouwens geen enkele manier om deze hybride versie met kleine batterij te onderscheiden van de rest van het gamma. Je moet er een goed oog voor hebben.
In het interieur geldt dezelfde vaststelling. Het pack ST-Line voegt een paar sportieve toetsen toe zoals een onderaan afgeplat stuurwiel of een zwarte hemelbekleding. Bepaalde kunststoffen zijn hard, maar in zijn geheel zijn de materialen van goede kwaliteit. De schermen reageren snel en kennen een goede beeldscherpte, de stoelen zijn comfortabel en de zithouding is uitstekend. Alles is ook goed uitgedacht, met nog echte knoppen voor de airco, de stoelverwarming enzovoort. Designprijzen zal deze Amerikaan ongetwijfeld net winnen, maar hij biedt veel gebruiksgemak en dat dat is wat telt.
Meer comfort dan dynamiek
Wanneer je begint te rijden, valt de stilte op. Laat ons wel met de voeten op de grond blijven, want een Rolls-Royce is dit nu ook weer niet, maar de geluiddemping is goed uitgewerkt en de eerste meters rijd je bijna altijd met behulp van de batterij. We gaan niet liegen: dat is heel aangenaam. Nog fijner is dat het opstarten van de benzinemotor na het verlaten van de parking niets aan dit plaatje afdoet. Het is fijn toeven aan boord van deze Kuga.
Daar staat tegenover dat je ondanks het ST-Line-pack moeilijk kan praten over dynamiek aan het stuur. De ophanging en vooral de CVT-versnellingsbak zijn meer op comfort dan op sportiviteit afgestemd. Toch hoeft hij niet te blozen (al oogt ons exemplaar in de kleur Lucid Red wel heel rood): koetswerkbewegingen worden goed beheerst, de hernemingen zijn correct en deze Kuga verbergt zijn gewicht van 1,7 ton vrij goed. Uiteindelijk kwijt hij zich perfect van zijn missie als gezins-SUV door iets meer voor comfort dan voor dynamiek te kiezen.
Laag verbruik
Het echte voordeel van de kleine batterij in de Kuga is dat ze helpt om het verbruik en de CO2-uitstoot op alle momenten te drukken. Het hybride systeem werkt namelijk onder alle omstandigheden perfect, in tegenstelling tot een plug-inhybride architectuur. Bij die laatste wordt de grote batterij een dood gewicht dat je moet meezeulen zodra ze leeg zijn. Onze hybride Kuga weegt net iets meer dan 1.700 kilo. De Kuga PHEV? 1.850 kilo, dus liefst 150 kilo meer. Onze testauto weegt ongeveer even veel als een dieselversie, terwijl de 1.5-diesel 120 pk ontwikkelt tegenover 190 pk voor de hybride. Ook qua verbruik komt hij sterk in de buurt. Ford kondigt 5,6 l/100 km aan volgens de WLTP-norm. Na meer dan 400 kilometer aan het stuur van deze Kuga gaf de boordcomputer 6,1 l/100 km aan. Indrukwekkend. Zeker omdat we hem niet hebben gespaard door hem regelmatig door Brussel te sturen, een oefening die doorgaans het verbruik de hoogte injaagt. Kers op de taart: bijna een kwart van deze afstand hebben we enkel met behulp van de kleine batterij van 1,1 kWh afgelegd, dus meer dan 100 kilometer.
Zin om beter te doen
We hadden er graag nog meer van gemaakt. De geluiddemping van het interieur en de elektrische ervaring zijn zeer aangenaam zodat je tot je eigen verrassing met een lichte voet gaat rijden om daar zoveel mogelijk van te kunnen profiteren. Ford heeft dat goed begrepen en speelt daarop in tijdens het remmen. Telkens de wagen tot stilstand komt, geeft het instrumentenbord aan hoeveel energie je hebt gerecupereerd. Onbewust ga je streven naar een cijfer van 100 procent. Als gevolg daarvan kies je als snel en zonder dat echt bewust te doen voor een comfortabele rijstijl, waarbij het gaspedaal met zachtheid wordt behandeld en je sterk gaat anticiperen op vertragingen. En dat komt wonderwel overeen met het concept van een gezinswagen.
Hoeveel kost hij?
Deze nieuwe hybride motor is verkrijgbaar vanaf het eerste uitrustingsniveau voor een prijs van 34.100 euro, dus slechts 1.500 euro meer dan de goedkoopste diesel met automatische versnellingsbak. De hybride heeft echter flink wat voordelen: hij ontwikkelt 70 pk meer, is minder luidruchtig en biedt vooral het comfort van het elektrisch rijden. Hij vormt zo een meer dan interessant alternatief voor de diesel. Het enige fiscale nadeel komt van de forse cilinderinhoud en het vermogen van de verbrandingsmotor, waardoor de verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling omhoog worden geduwd, of toch in het zuidelijke deel van het land. Hij mag dan wel minder CO2 uitstoten, maar toch wordt hij er zwaarder belast. In het noorden geniet deze hybride Kuga dan weer nagenoeg hetzelfde fiscale regime als zijn evenknie op diesel.