Dankzij een nieuw modulair platform geniet de Ford Kuga een heel divers motorenpalet. Naast conventionele benzine- en dieselmotoren staat in zijn aanbod nu ook een mildhybride diesel (die we recent aan de tand konden voelen), maar ook twee hybrides: een conventionele, die in de herfst op de markt komt, en een plug-inhybride, die we hier ontdekken.
Eendracht maakt macht
Met uitzondering van een paar logo’s en een extra klep rechts vooraan waarachter de laadingang schuilgaat is de esthetiek van deze hybride versie niet van de andere Kuga’s te onderscheiden. Alle verschillen zitten dus onderhuids. Zijn nieuwe hybride geheel combineert een 2.5-benzineviercilinder van 152 pk die volgens de Atkinsoncyclus draait met een elektromotor van 110 pk en een continu variabele transmissie (CVT). Samen ontwikkelen ze een vermogen van 225 pk.
In de kelder
Het elektrische deel wordt gevoed door een accu van 14,4 kWh die onder de vloer opgeborgen is. Die vrij grote opslagcapaciteit brengt de 1,85 ton zware softroader zo’n 56 puur elektrische kilometers ver volgens de WLTP-cyclus. Op papier is de uitstoot indrukwekkend: het gemiddelde normverbruik ligt op 1,4 l/100 km, de CO2-uitstoot op 32 g/km (26 g/km volgens NEDC 2.0). Bovendien slikken de batterij en de nodige laders van deze plug-inversie ‘slechts’ 64 liter van de koffer in (581 liter).
Stiltekoning
Eens hij in beweging komt maakt deze nieuwe plug-inhybride Kuga indruk door zijn stille werking, zelfs wanneer de verbrandingsmotor actief is. Enkel de CVT-overbrenging doorbreekt de rust soms door bij krachtig optrekken de atmosferische verbrandingsmotor hoog in de toeren te jagen. Voor de rest toont deze stekkerversie zich even agiel en dynamisch als elke andere Kuga, ondanks een meergewicht van 200 kilo. Voor wat het verbruik betreft klokten wij een vlotte rit in de streek rond Luik af op een respectabel gemiddelde van 5,2 l/100 km, terwijl de batterij al bijna helemaal leeg was gereden door een collega voor wij de sleutels in handen kregen.
In de roos
Goed nieuws: deze nieuwe plug-inversie kost even veel als de goed uitgeruste diesel van 190 pk. Concreet geeft dat een startprijs van 38.650 euro voor deze stekkerhybride Kuga. Dat is een paar honderd euro minder dan zijn Franse en Duitse rivalen.
Ons verdict
Met de Kuga PHEV introduceert Ford een nieuwe, bijzonder efficiënte en stille hybride aandrijflijn. De grote batterij maakt bovendien dat deze grote SUV toekomt met echt maar een heel klein beetje loodvrij… op voorwaarde dat je hem regelmatig oplaadt, uiteraard.