Ford is hier niet aan zijn eerste elektrische stappen toe. Zo herinneren we ons nog de elektrische Focus. Maar terwijl die laatste een verbouwde versie van een bestaand model was, is de nieuwe Mustang Mach-E van in het begin bedacht als EV. Het gebruik van de nostalgische naam Mustang is je ding of net niet, maar dit model vertegenwoordigt wel de elektrische toekomst van de Amerikaanse reus.
Kennen wij elkaar?
Maar Ford gebruikt de naam Mustang voor meer dan enkel marketingdoeleinden. Zo neemt het design heel wat specifieke elementen van die sportwagen over bij wijze van knipoog. Kijk maar naar het grote (nep-)radiatorrooster geflankeerd door fijne led-lichten. En achteraan zien we de drie verticale lichtstrips die zo typisch zijn voor de Mustang. De ontwerpers hebben ook hard nagedacht over het profiel van hun nieuwe elektrische paard. Om dat een sportieve look te geven, lijkt de daklijn achteraan naar beneden te duiken zoals bij een coupé dankzij het slim getekende zwarte dak.
De code kraken
Het uiterlijk mag dan nostalgische knipogen hebben, maar het interieur trekt een streep door de banale gewoontes van het merk. Het indrukwekkend eenvoudige dashboard telt twee schermen. Het eerste dient als instrumentenbord, het tweede van 15,5 duim huisvest het infotainment. Er is wel nog een draaiknop voor het volume. Niet alles gaat dus via een aanraakscherm: oef. Een andere draaiknop tussen de voorstoelen dient dan weer om de versnelling in te schakelen.
Grote ruimtes
Met zijn lengte van 4,7 meter profileert de Mustang Mach-E zich duidelijk als een middelgrote SUV. Belangrijker is zijn wielbasis van 2.984 millimeter, waardoor hij indrukwekkend veel binnenruimte biedt, wat nog wordt versterkt door de afwezigheid van een middentunnel, zowel voor- als achterin. Anderzijds slikt de koffer slechts 402 liter, wat bijna 50 liter minder is dan zijn kleine broer Puma. Gelukkig gebruikt de Mach-E zoals een goede elektrische auto ook de ruimte onder de motorkap om nog 100 liter extra te bieden in een koffer die bovendien volledig waterdicht is.
Dubbelspel
Qua aandrijving zal deze nieuwe elektrische Ford verkrijgbaar zijn in twee versies. De instapper krijgt de ‘kleine’ batterij van 75 kWh. Met achterwielaandrijving ontwikkelt die 258 pk en biedt hij een (geschat WLTP-)rijbereik van 450 kilometer (420 kilometer met vierwielaandrijving). Met de grote batterij van 98,8 kWh stijgt het vermogen tot 285 pk voor de achterwielaandrijver en 337 pk voor de vierwielaandrijver. Het rijbereik ligt dan op respectievelijk 600 en 540 kilometer. Kan je nog volgen? We kunnen nog toevoegen dat de batterijen van de Mustang Mach-E dankzij hun krachtige koeling kunnen snelladen aan tot 150 kW. Op die manier recupereert de Amerikaan 93 kilometer rijbereik op 10 minuten.
Dynamische belofte
Ford besliste ons rond te rijden in een van de laatste ontwikkelingsprototypes door de straten van Londen. Tijdens de korte rit verzekerden de ingenieurs uit Lommel ons ervan dat de Europese versie specifiek is ontwikkeld en aangepast voor een grote rijdynamiek. “Het is een Ford en het is vooral een Mustang”, zo vertrouwde een van hen ons toe. Dat kunnen we natuurlijk moeilijk bevestigen… van op de passagiersstoel. We onthouden echter wel het ophangingscomfort aan de stugge kant en acceleratieprestaties die indrukwekkender aanvoelen dan wat de cijfers suggereren, zoals zo vaak met elektrische auto’s.
Koopje?
Voorlopig geeft Ford nog geen gedetailleerde prijslijsten. Toch belooft het merk een startprijs van rond de 50.000 euro. Als dat getal tegen de herfst niet verandert, wordt de Mustang Mach-E een van de meest betaalbare elektrische SUV’s met ‘groot’ rijbereik op de markt.
Ons verdict
Hoewel we er zelf nog niet mee hebben kunnen rijden, geeft de nieuwe Ford Mustang Mach-E al een deel van zijn troeven prijs. We onthouden de indrukwekkende interieurruimte en de belofte van een dynamisch rijgedrag. Afspraak deze herfst voor meer details.