Met een lengte van 5,36 meter en hoogte van 1,80 meter is de Ranger erg aanwezig op de weg. Een mastodont, waarvan het chroom en de grote wielen doen vermoeden dat hij net van een Texaanse ranch komt gereden. Maar dat kan niet, zoals we al zeiden, en bovendien zal je geen gegorgel van een V8 horen, maar het geronk van… een diesel!

Geen zes maar vijf

In België is de Ranger de meest verkochte pick-up, met een marktaandeel van meer dan 27%. Fiscaal is de 3.2 TDCi bijzonder aantrekkelijk, en de concurrentie biedt niet meer dan magere viercilinders aan. Maar ondanks de genereuze cilinderinhoud en de “6” in het logo, moet je er niet van uitgaan dat het om een zescilinder gaat: de “6” verwijst naar het aantal versnellingen, terwijl de motor slechts vijf cilinders heeft.

Enkele cijfers

Met zijn indrukwekkende afmetingen kan de pick-up ook een indrukwekkend laadvermogen aanbieden. 1,55 meter laaddiepte, 3,5 ton sleepvermogen, 1.310 kg laadvermogen, 200 pk en 470 Nm onder de rechtervoet. Met zulke cijfers kan de Ranger met de glimlach heel wat ladingen aan.

Stap je in?

Aan boord verbergt de Ranger zijn utilitaire kant. De “Wildtrack”-afwerking geeft hem oranje inzetstukken en een volledige uitrusting die kan tippen aan die van een berline: het SYNC 2-multimediasysteem, een adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookassistentie en vermoeidheidsdetector, bandendrukcontrole, verkeersbordherkenning, achteruitrijcamera en aanrijdingswaarschuwing,… De afwerking is zeker correct voor een pick-up! Ook de passagiers zitten comfortabel, zelfs achterin in de dubbele cabine, waar er zeker plaats genoeg is.

Onderweg

Hoe rijdt deze mastodont nu? Verrassend goed! Ford bewijst hier opnieuw dat het een chassis kan afstellen. De Ranger heeft een evenwichtig en levendig weggedrag. Door zijn achterwielaandrijving kan hij met een zware rechtervoet levendig uit de hoek komen, maar de lange wielbasis “telefoneert” tijdig door aan de bestuurder wanneer de situatie uit de hand loopt. Het comfort blijft nog steeds springerig als er geen lading in de laadbak ligt.

Aanwezige motor

De vijfcilinder heeft duidelijk meer panache dan de viercilinders van de concurrentie. Hij heeft enorm veel koppel onderin de toeren en klimt met het nodige lawaai en trillingen voorbij de 3.000 tpm. De motor is dus duidelijk nog niet helemaal gladgestreken. De versnellingsbak is niet het grootste pluspunt van de auto. De manuele bak van onze testwagen bleek stug te bedienen.

Vierwielaandrijving “on demand”

Hij biedt geen sperrend achterdifferentieel aan zoals de Toyota Hilux, maar toch is er vierwielaandrijving en een reductiebak beschikbaar. Alleen te gebruiken bij nat wegdek…

Prijs

Het verbruik van de vijfcilinder ligt uiteraard hoger dan dat van de viercilinders van de concurrentie. De Ford heeft elke 100 kilometer zijn 10 liter nodig. Minstens, maar dat cijfer gaat niet zwaar omhoog als je hem intensiever gebruikt.

De basisversie (2.2 TDCi, manuele bak, afwerking XL, Super Cab) wordt bijna nooit besteld. Wel biedt hij een instapprijs van € 24.195 exclusief btw. De topversie, die de verkoopmix overheerst, (3.2 TDCi, automaat, afwerking Wildtrack, Double Cab) kost € 33.105 exclusief btw. Als bedrijfsvoertuig geniet de Ranger een voordelig belastingtarief.

Besluit

Door het formaat van de Ranger moet je toegevingen doen op het gebruik. Met zijn lengte van 5,36 meter en de laadbak die niet altijd afgesloten is, is hij moeilijk te gebruiken in een stedelijke omgeving. Als je hem bekijkt waarvoor hij bedoeld is, namelijk een pick-up voor het zwaardere werk, dan onderscheidt de Ranger zich van zijn concurrentie door zijn verzorgde afwerking, volledige uitrusting, charismatische vijfcilinder, en zijn expressieve gezicht. We vragen ons alleen nog af hoe hij presteert tegenover de nieuwe VW Amarok met V6…