Vandaag wil de klant alles in een pakket. Het marktonderzoek van Honda wees uit dat een nieuwe HR-V een elegante wagen moest zijn die dicht aanleunt bij de lijnen van een coupe, maar toch robuust en veilig moest zijn als een SUV. Dat geheel moest dan nog gecombineerd worden met de moduleerbaarheid van een monovulume… En weet je wat, Honda is er nog in geslaagd ook! De daklijn geeft de HR-V een dynamische persoonlijkheid en de stevige wielkasten geven ‘m die robuuste look die je met een SUV associeert. In Europa zal hij echter niet met vierwielaandrijving beschikbaar zijn. De binnenruimte heeft dan weer het moduleerbare karakter dat je toelaat om de ruimte aan te passen aan je specifieke noden van dat moment.


Geheim recept

We vragen ons al snel af hoe Honda erin geslaagd is om in 4,29 meter zoveel ruimte te creëren als in een Nissan Qashqai. De passagiers achteraan hebben plaats zat, zowel aan het hoofd als qua beenruimte. Ook voor mensen die groter zijn dan een gemiddelde Japanner. En als je dacht dat dat ten koste van de kofferruimte ging, denk je beter nog een keertje na. Onder de hoedenplank is er een volume van 470 liter. Enorm voor dit segment. Hoe Honda dit klaarspeelde? Door de benzinetank onder de voorste passagiers te plaatsen.

Maar dat is niet alles… Qua moduleerbaarheid houdt deze Honda gelijke tred met een monovolume. De achterbank kan op tal van manieren worden opgesteld, dankzij de Magic Seats van Honda. Ze samenvouwen als een portefeuille omdat je een grote plant moet vervoeren, een vlakke laadvloer creëren, de rugleuningen aanpassen voor een meer comfortabele zithouding,… Alles is mogelijk. Indrukwekkend.


Veiligheid

Honda bracht het niveau van de veiligheid gevoelig naar boven. De Japanners hoeven van niemand meer lessen te krijgen, want met hun waarschuwingssysteem dat gevaar voor een frontale botsing detecteert, hun intelligente snelheidsbegrenzer (die de snelheid beperkt op basis van de informatie die het systeem afleest van de verkeersborden) en hun systeem dat waarschuwt bij het afwijken van je baanvak zijn ze helemaal bij de tijd.


Motoren

Ondanks zijn SUV-karaktertrekken is de HR-V niet beschikbaar met vierwielaandrijving. Dat is jammer voor de Europeanen, want de modellen voor de Amerikaanse en Japanse markt hebben die aandrijving wel.

Honda biedt een bescheiden aantal motoren aan: een atmosferische 1.5 liter i-VTEC benzinemotor met 130 pk (155 Nm) en een 1.6 liter i-DTEC dieselmotor met 120 pk en 300 Nm.

Beide motoren zijn gekoppeld aan manuele zesversnellingsbak, maar enkel de eerste van die twee is optioneel verkrijgbaar met een automatische versnellingsbak. Een automaat met CVT. Om aan de wensen van de Europese klant te voldoen, is deze automaat intern onder handen genomen om ‘m een kwiekere respons te geven.


Eenvoudig, maar doordacht…

… zo laat het interieur zich nog het beste omschrijven. De binnenkant is extreem ruim en de nieuweling is doorgaans goed afgewerkt. Toegegeven, sommige plastic onderdelen klinken nog hol, de uitstraling van het interieur is niet meteen inspirerend en vrolijk en de bekleding aan de binnenkant van de deuren durft snel vuil te worden (een gewaarschuwde vader met voetballende kinderen is er twee waard), maar het geheel is geslaagd. De robuuste degelijkheid wint het hier van de vrolijke uitstraling. Het nieuwe multimediasysteem is tjokvol gepakt met functies en informatie, maar het is vooral een kwestie van afstellen en tijd geven om er aan te wennen…


Testen

Als stedelijke SUV die ook in de voorsteden zijn mannetje moet staan, is de HR-V een geslaagde wagen. Hij is wendbaar en laat zich met gemak besturen. Hij is aan de buitenkant veel kleiner dan zijn ruime interieur doet vermoeden. In deze omstandigheden is de 1.5 i-VTEC ruimschoots voldoende, mede dankzij zijn nogal vlakke karakter. Verwacht je niet aan het comfort van een kleine benzineturbo: op snelwegen ontbreekt de Honda het aan koppel aan lage toerentallen en zul je ‘m in toeren moeten jagen bij de hernemingen. Wanneer je dit vaak doet, dan werkt het te luide motorgeluid vermoeiend, zeker als dat gecombineerd is met de CVT, die bij het accelereren ook nog eens zijn duit in de al overvolle zak doet. In een stadsomgeving is de CVT wel een meerwaarde wat gebruiksgemak betreft.

Ongeveer 60% van de klanten zal echter kiezen voor de diesel. Dit is duidelijk de juiste keuze want deze 1.6 i-DTEC is een van de beste motoren uit zijn categorie: krachtig en soepel, hij is in staat tot dynamische rijprestaties die deze kleine SUV vleugels kan geven. Enige minpunt: hij lijkt lawaaieriger dan in een Civic en CR-V.


Bescheidenheid is een mooie deugd

Als SUV voor stedelijk gebruik brengt hij het er prima van af, maar hij biedt niet het strakke rijgedrag zoals een Civic: de HR-V stuurt minder nauwkeurig en het koetswerk beweegt met momenten te veel. Raar genoeg was dit laatste fenomeen vooral merkbaar bij het benzine aangedreven model. Was dit een euvel dat toe te schrijven is aan de preproductie staat van ons testmodel. Hij is eerder gericht op comfort en soepel rijgedrag en daarbij passen zijn 16 inch velgen. Een maatje groter en het rijgedrag wordt een stuk stugger.


Prijzen

Honda positioneert de HR-V aan een relatief hoge prijs: de geleverde prestaties doen beter dan het gemiddelde van de markt en de standaarduitrusting (verwarmde zetels, Bluetooth verbinding, automatische airco) zijn dat ook. Dat rechtvaardigt de instapprijs van 21.990 euro (benzine) en 24.290 euro (diesel).

Conclusie

Dit segment van de markt wordt vaak onterecht toegewezen aan een handvol merken. Honda heeft een meer dan solide outsider in zijn rangen die zijn deel van de koek kan opeisen. Goed doordacht, netjes afgewerkt tot in het detail en vaak uitgerust met innovatieve maar praktische oplossingen… Honda heeft een goede reputatie en de HR-V is daar geen uitzondering op. De verhouding buitenafmetingen vs binnenruimte is geniaal. Iedereen die een stedelijke SUV zoekt die compact aan de buitenkant is, maar een zee aan binnenruimte zoekt, vindt in de HR-V een uitstekende partner.