Maserati is misschien wel een van de meest beroemde constructeurs van de planeet. Een zestigtal jaar geleden won Juan-Manuel Fangio het wereldkampioenschap F1 aan het stuur van een van de meest buitengewone racewagens van zijn tijd: de Maserati 250 F. Daarna kende het merk een schitterende periode, die echter op zijn einde kwam in de jaren ’80 door de Biturbo-modellen met hun rotslechte reputatie. Met de hulp van Ferrari komt het merk met de drietand er vandaag weer bovenop en doet het zijn erfgoed weer eer aan. Dat betekent ook dat het moet bezwijken voor de lokroep van het moment: nadat het voor zijn Ghibli en Quattroporte op diesel is overgestapt, waagt Maserati zich vandaag aan het SUV-avontuur met de Levante…
Een mooi, forse baby
De Levante is echt heel groot: meer dan 5 meter lang, bijna 2 meter breed en 1,68 meter hoog. Nochtans zou je het hem niet nageven wanneer je hem op foto of van ver op de straat ziet. Dat is de Italiaanse magie: de raszuivere en agressieve lijnen van de Levante maken van hem een radicaal apart model in het erg populaire SUV-segment. De Levante is in de eerste plaats een Maserati (waar we uitgebreid aan worden herinnerd door de vele drietandlogo’s overal op het koetswerk) en pas dan een SUV. Hoedje af, heren designers…
Zit het beste vanbinnen?
Wanneer we de deur openen van deze Maserati, verschijnt onvermijdelijk een glimlach op ons gezicht: de frameloze deuren, het erg mooie, zachtjes geurende leer en de elegante verchroomde drietanden herinneren ons eraan dat dit geen ordinaire Duitse “Panzer” is. Bij meer gedetailleerd onderzoek merken we echter wel een paar afwerkingsfoutjes, met materialen die niet altijd passen bij het merklogo.
Aan plaats is er uiteraard geen gebrek in deze Maserati, al is de verhouding buitenmaten-binnenruimte nog verre van optimaal. Vooral de koffer slikt slechts 580 liter, wat wel erg weinig is voor een SUV van dik 5 meter. Gelukkig kan de bagageruimte worden uitgebreid via een in twee delen neerklapbare achterbank en een skiluik…
Technisch gesproken
We dachten even van wel, maar neen… Het nieuwe platform (met de naam Giorgio, hoe komen ze erbij?) van de Alfa Romeo Stelvio is gemaakt in lichtmetaal en werd bedacht bij Maserati, maar de Levante moet het doen met het platform van de Ghibli, dat van de Chrysler-groep komt. Maar wees gerust, de Italiaanse tovenaars hebben hem desondanks hun eigen toets kunnen geven.
600 Nm aan koppel
Voor de motor geldt hetzelfde liedje: het dieselblok komt van Mercedes, maar al de rest heeft een drietandlogo. Dat zie je ook op de technische fiche: deze 3.0-V6 ontwikkelt 275 pk en, vooral, een monsterkoppel van 600 Nm! Zoals het bij een goede SUV hoort, is vierwielaandrijving standaard, maar omdat dit een echte Maserati is, bevoordeelt die vooral de achteras en wordt tot helft van het koppel naar voren versluisd wanneer die laatste overmand wordt. De versnellingsbak komt van bij ZF en is de uitstekende 8-trapsautomaat.
Maserati-klank?
Mag deze dieselgestookte SUV een Maseratilogo dragen? Daar zit hem waarschijnlijk de moeilijkheid. Bij het starten lijkt het dieselgekletter hier niet op zijn plaats. Er worden meerdere rijmodi aangeboden (ICE voor een zachtere rijstijl, Normal, Off Road en twee Sportprogramma’s) en op vraag kunnen kleppen opengaan in de uitlaatlijn om de diesel wat meer bariton te geven. Maar een gewaarschuwd oor laat zich niet in de luren leggen: zelfs met de klankversterker wordt er daar vooraan nog steeds mazout in de cilinders geklutst!
Op de weg
Ook zonder het Giorgio-platform blijft een Maserati een sportwagen, zelfs wanneer hij op stelten staat! Eens hij in actie schiet, laat de Levante zijn hoogte vergeten: hij gaat mooi vlak door de bocht, vertoont een evenwicht dat eraan herinnert dat hij zijn koppel liever naar de achterwielen stuurt en heeft een sublieme schokdemping. Hij wordt standaard geleverd met een in de hoogte verstelbare luchtvering en filtert oneffenheden opmerkelijk goed (zelfs in de stand “Sport”) terwijl hij ook het koetswerk perfect ondersteunt. Beter nog: ook in het terrein slaat de Levante geen mal figuur! Voor een eerste uitstap naar de SUV-wereld heeft Maserati zijn werk goed gedaan…
In vergelijking met de nieuwe Stelvio kampt de Levante echter wel met een gewichtshandicap. Dat merk je op erg bochtige wegen, waar de inertie zich laat voelen. Het erg consistente en wat ‘kleverige’ stuur is ook niet het beste element van de auto. En de motor? Die verrast! Als we zijn klank even vergeten, verbluft hij door zijn levenslust, want hij duwt stevig door tot 4.500 o/m en herneemt krachtig vanaf de laagste toerentallen! De tovenaars van Modena hebben weer maar eens toegeslagen… De ZF-automaat is zijn uitstekende zelf: levendig, intelligent en zacht. Al had hij nog iets sneller gemogen in de manuele stand.
Uitrusting
Maserati beent zijn achterstand op uitrustingsvlak bij met een 360-gradencamera, een adaptieve snelheidsregelaar, een automatisch remsysteem, een elektrische kofferklep, een van in de koffer instelbare koetswerkhoogte, een immens panoramadak en zelfs een multimediasysteem dat compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto. Dan zit alles erop, niet? Neen, een paar zaken moeten nog worden ontwikkeld, zoals een file-assistent, detectie van voetgangers in het vizier van de radar, massagestoelen,… Het multimediasysteem zou ook baat hebben bij een forse facelift, want zijn interface is behoorlijk gedateerd en zou weleens wat ingewikkeld kunnen zijn voor leken.
Budget
Maserati biedt zijn Levante Diesel aan vanaf 73.200 euro, wat iets meer is dan een Porsche Cayenne Diesel (68.900 euro). Net zoals bij die laatste is een omweg langs de optielijst onvermijdelijk en zal die je portefeuille snel pluimen. Onze testauto was bijvoorbeeld uitgerust met niet minder dan 20.000 euro aan opties!
Aan de pomp is daarentegen wel goed nieuws te rapen: deze diesel schreeuwt misschien niet zijn levenslust uit, maar hij verbruikt wel behoorlijk weinig! Een ontspannen rijstijl op grote verkeersassen beloont hij met een erg eerbare 8,4 l/100 km. In het algemeen lijkt het perfect mogelijk om minder dan 10 l/100 km te verstoken, ook als je wat stukken door de stad moet rijden.
Conclusie
Maserati komt erg laat op deze markt, maar dan wel met stijl. De Levante kruist al de juiste hokjes aan om zich op te dringen: werkingscomfort, sportiviteit, personaliseringsmogelijkheden en een onvergelijkbare stijl. Om ons volledig te verleiden, hadden we hem graag wat beter afgewerkt gezien, een paar kilo’s lichter en vooral… met een benzinemotor die qua klank en karakter beter bij zijn logo zou passen. We hebben al een afspraak gemaakt om te zien of de Levante met een dergelijke krachtbron wel zijn drietand in het hart van zijn onwrikbare rivaal uit Stuttgart zou kunnen mikken…