De Polestar 2 is geen onbekende voor ons. De Chinees-Zweedse EV werd dan ook reeds in 2019 voorgesteld en kreeg dit jaar ook al een eerste facelift. Een facelift waar deze BST Edition 270 helaas nog niet van profiteert, maar zijn uiterlijk verschilt nog steeds weinig tot niet van zijn minder exclusieve en sportieve tegenhangers. Met een lengte van 4,6 m, een breedte van 1,86 m en een hoogte van 1,45 m is deze speciale reeks 25 mm verlaagd dankzij zijn specifieke ophanging. Zijn voorbumper, zijn zijschorten en zijn volledige achterbumper zijn ook meegespoten in koetswerkkleur. De matzwarte middenstreep is dan weer optioneel.
Polestar 2 BST Edition 270: gelijkaardige look
Terwijl de veranderingen aan de buitenzijde miniem zijn, zijn ze zelfs onbestaande aan boord! Daar vind je dezelfde zachte, duurzame en kwaliteitsvolle materialen terug als in de andere Polestars 2. De tellers zijn steeds digitaal en 12,3 inch groot, met een sober en helder afleesbaar ontwerp. Het centrale aanraakscherm van 11,2 inch heeft nog steeds Android Automotive als besturingssysteem. Net als bij zowat de helft van de smartphones ter wereld, is de Amerikaanse software vrij gemakkelijk in gebruik. En vind je niet wat je zoekt met je vingers, dan kan je het ook luidop vragen aan de Google Assistant. Als kers op de taart moet je je smartphone ook niet meer verbinden om te genieten van Google Maps, Waze, Spotify of elke andere app die je via Android Auto of Apple CarPlay zou gebruiken. Die laatste functionaliteit is sinds 2022 echter wel te vinden aan boord voor gebruikers van een smartphone met een appeltje aan de achterzijde, ook draadloos.
Qua laadvolume heeft de Polestar 2 41 liter onder de 'motorkap' zitten en 405 tot 1.095 liter achterin. Zijn wielbasis van 2,74 m geeft hem een mooie beenruimte achterin, maar enorm is het ook niet. Door zijn hoge schouderlijn zijn de zijruiten ook nogal klein, en ondanks het grote panoramadak dat de Poolster weerspiegelt, is het ruimtegevoel achterin nogal nauw.
350 kW (476 pk) en 680 Nm met een batterij van 78 kWh
De BST Edition 270 is zonder twijfel de meest sportieve Polestar 2 die je kan krijgen. En toch heeft hij dezelfde elektromotoren met in totaal 350 kW (476 pk) en 680 Nm, net als de huidige Performance-versie. Daarmee haalt hij wel een topsnelheid van 205 km/u en vooral een sprinttijd van 0-100 km/u in 4,4 seconden! De BST Edition 270 heeft echter nog de 'oude' batterij van 78 kWh, maar Polestar werkt voortdurend aan de efficiëntie via over-the-air updates.
Het resultaat: tijdens onze testperiode haalden we een gemiddelde van 22 kWh/100 km, terwijl we zijn supersportieve prestaties volop hebben benut. Lieten we het gaspedaal wat meer met rust, dan zakten we zelfs naar een gemiddelde van 16,5 kWh/100 km. In dat geval zou de Polestar 2 een rijbereik halen van 475 km. Niet slecht, zeker niet als je kijkt naar zijn prestatieniveau.
Efficiënte circuitauto!
Deze Polestar 2 BST Edition 270 is duivels efficiënt! Dankzij zijn herwerkte chassis weet hij dan ook zijn vermogen opmerkelijk goed naar de grond te brengen. Daar draagt onder meer de 20% stijvere ophanging aan bij, die speciaal werd afgesteld door Öhlins met ook nog een aluminium veerpootbrug. Het geheel rust op specifieke Pirelli P Zero's die plakken op het asfalt. Onder- of overstuur staan niet in zijn woordenboek, het is alsof hij op rails staat! De besturing is precies en heeft ook een perfecte weerstand. En ook de remmen bijten hard, dankzij de imposante remklauwen van Brembo met 4 zuigers. De Polestar 2 blijft steeds stabiel, of je nu hard optrekt, afremt of door de bocht gaat. Het is dus geen wonder dat hij het liefst op het circuit vertoeft! Daarbuiten is het een ander verhaal...
Gewapend beton
Om zelfs het kleinste beetje koetswerkrol van zijn 2,1 ton te elimineren, lijkt de Polestar 2 BST Edition zelfs helemaal niet gedempt te zijn. Zijn ophanging is zo hard als gewapend beton! Het is zeker mogelijk om de compressie en rebound wat zachter af te stellen, maar vanuit de fabriek is hij simpelweg te hard voor op de openbare weg. Oncomfortabel zou zelfs een compliment zijn... We moeten wel toegeven dat de geluidisolatie goed voor elkaar is, en ook het eenpedaalrijden gaat vlekkeloos.
Hoeveel kost de Polestar 2 BST Edition 270?
Zoals zijn naam al aangeeft, is deze versie van de Polestar 2 beperkt tot slechts 270 exemplaren. En jammer genoeg zijn ze allemaal al uitverkocht, ondanks de prijs van 78.900 euro plus nog eens 1.000 euro voor de matzwarte streep van ons testexemplaar. Maar we hebben een donkerbruin vermoeden dat er nog een handvol exemplaren te vinden is bij de Belgische dealers van het merk. En is dat niet het geval, dan heeft de constructeur onlangs ook nog een tweede BST Edition 230 aangekondigd met dezelfde specificaties, maar dan met de nieuwe grille van de facelift. Daar zijn er nog enkele exemplaren van beschikbaar, voor een minimumprijs van 83.900 euro.
Ons verdict
De BST Edition 270 is veruit de meest sportieve Polestar 2. Niet dankzij zijn 350 kW (476 pk), maar wel dankzij zijn voor het circuit afgestelde chassis, dat ook enkel op het circuit tot zijn recht komt. De ophanging is dan ook zo hard als beton en weet geen enkele imperfectie op te vangen op de openbare weg. Maar het is nog steeds een Polestar 2, die zich vingervlug (of met een simpele zin) laat bedienen dankzij Google en met een sobere maar stijlvolle look. Hij is ook zuiniger dan ooit dankzij updates van Polestar die het rijbereik hebben vergroot. Een goede EV, dus. Maar rij je niet op het circuit, dan kies je beter voor een klassieke Polestar 2 die net zo overtuigend is, maar ook op een kasseiweg tot zijn recht komt.
Met dank aan Chez Bobbi voor de locatie.