1. Oorsprong van Polestar
In 1996 werd Polestar Racing opgericht, een Zweeds raceteam dat zich specialiseerde in Volvo’s. Het team won meerdere keren het Zweeds Toerwagenkampioenschap (STCC). Volvo kocht Polestar Performance in 2015 om sportieve versies van zijn modellen te blijven ontwikkelen. Zo werd Polestar de sportieve tak van Volvo. In samenwerking met Geely werd Polestar in 2017 een onafhankelijk merk onder de paraplu van Volvo, met als doel het ontwikkelen van premium elektrische wagens. In 2024 besloot Volvo echter de financiën aan Geely over te laten, terwijl het nog wel diensten voor Polestar blijft leveren via zijn netwerk.
2. Een beperkte hybride serie aan het begin
Het eerste model van Polestar, de Polestar 1, werd gelanceerd in 2019. Voordat Polestar volledig elektrisch ging, was deze eerste auto een plug-in hybride coupé. De elektrische actieradius van 124 km was destijds de langste die ooit op de markt kwam, voor een plug-in hybride. De Polestar 1 werd in een beperkte oplage geproduceerd, met als doel de technologie en het design van het merk in de schijnwerpers te zetten.
3. Een volledig elektrisch gamma
In 2020 lanceerde Polestar zijn eerste volwaardige seriemodel: de Polestar 2, een compacte elektrische sedan. Deze is uitgerust met een 78 kWh-batterij, goed voor een actieradius van ongeveer 470 km. De Polestar 2 was een van de eerste auto's met Android Automotive OS als geïntegreerd besturingssysteem.
Het huidige gamma omvat ook de Polestar 3 en Polestar 4, beide premium elektrische SUV’s. Met batterijen van respectievelijk 111 kWh en 100 kWh bieden deze modellen een actieradius van meer dan 600 km volgens de WLTP-normen.
Binnenkort wordt het aanbod uitgebreid met een nieuwe elektrische 4-deurs GT: de Polestar 5. Deze maakt gebruik van een 800V-platform voor ultrasnel laden, waardoor je in slechts 5 minuten 160 km bereik kunt terugwinnen. De totale actieradius zal meer dan 600 km bedragen, en het gecombineerde vermogen van de twee motoren wordt geschat op 884 pk. Hierop volgt de Polestar 6, een 2+2 cabrioletversie met dezelfde 800V-architectuur, 600 km actieradius en eveneens een voorlopig vermogen van 884 pk.
4. Google infotainment
De huidige Polestar-modellen zijn allemaal uitgerust met een infotainmentsysteem op basis van Android Automotive OS. Deze technologie zorgt voor een naadloze integratie met Google-diensten. Navigatie wordt verzorgd door Google Maps en spraakbesturing door Google Assistant. Dit systeem biedt een vertrouwde, verbonden omgeving met populaire smartphone-apps.
5. Design en innovatie
Dankzij de nauwe banden met Volvo creëert Polestar auto's met een minimalistisch Scandinavisch design, gekenmerkt door strakke lijnen en een ingetogen interieur. Het merk put voor zijn technologische innovaties deels uit de Geely-groep, waartoe ook andere merken zoals Lotus behoren.
6. Milieu en duurzaamheid
Polestar legt de nadruk op duurzaamheid en milieuvriendelijkheid, en dat beperkt zich niet alleen tot hun 100% elektrische gamma. Het merk gebruikt gerecycleerde materialen en maakt gebruik van milieuvriendelijke productieprocessen. Bovendien publiceert Polestar levenscyclusrapporten voor elk model en heeft het de ambitie om tegen 2030 klimaatneutraal te worden.
7. Polestar Spaces
Polestar hanteert geen traditionele showrooms. Het kopen van een Polestar gebeuren online of in speciaal ontworpen winkels, "Spaces" genoemd. België telt momenteel vier Polestar Spaces, gelegen in Antwerpen, Brussel, Gent en Luik. Na het plaatsen van een bestelling start het productieproces en plant Polestar de levering. Onderhoud en reparaties vinden plaats in servicepunten binnen het uitgebreide Volvo-netwerk.
Polestar, ooit een raceteam en sportieve divisie van Volvo, is uitgegroeid tot een premium merk van elektrische auto's. Het verenigt Scandinavisch design met Aziatische efficiëntie en geavanceerde technologie. Momenteel biedt Polestar drie modellen aan: de Polestar 2, 3 en 4. Sportieve modellen zoals de Polestar 5 en 6 staan al op de planning en zullen, net als hun voorgangers, volledig elektrisch zijn.