De concurrentie heeft in de tussentijd namelijk niet stilgezeten: zowat elke constructeur heeft hybrides, plug-inhybrides of zelfs volledig elektrische auto’s in zijn gamma. Maar ook Toyota biedt meer dan alleen de Prius als hybride: 61% van de verkochte Toyota’s Auris in ons land vorig jaar was een hybride. Voor de Yaris gaat het om 35%.
De techniek
De aandrijfcombinatie uit de vorige Prius, namelijk een 1.8 benzinemotor en een elektromotor die wordt gevoed door een nikkel-metaalhydridebatterij, werd verbeterd. Gecombineerd levert de aandrijflijn 122 pk. Dat is 12 pk minder dan de vorige Prius, maar Toyota heeft de batterij (die traditioneel veel plaats en meestal ook kofferruimte inneemt) compacter gemaakt en het geheel veel lichter. De CVT-versnellingsbak (of continu variabele transmissie) blijft ook bij deze Prius op post.
De stijl
De vorige generaties van de Prius oogden misschien wat braafjes, maar dat is bij nummer vier niet meer het geval. Toyota gebruikt een gloednieuw platform in de Prius, het Toyota New Global Architecture of TNGA-platform. Dat maakt een lager zwaartepunt mogelijk, en daardoor ligt de neus van de Prius lager dan voordien. Het uiterlijk is afgestemd op een ideale luchtgeleiding, en trekt met zijn scherpe lijnen in onder meer de lichtblokken de sportieve kaart. De achterzijde van de auto zorgt echter voor uiteenlopende meningen, als we de reacties tijdens onze testweek mogen geloven.
Binnenin
Het opvallende dashboard combineert wit met pianozwart. Ook die combinatie is misschien niet naar ieders smaak, maar het is naar aloude Toyota-traditie wel degelijk geassembleerd. Centraal staat het infotainmentsysteem met aanraakscherm, met daarboven het instrumentenpaneel. Een futuristische look!
Door de dunne A-stijl heb je een uitstekend zicht vooruit. Het zicht naar achteren is dan weer minder, door de speciale vorm van de achterruit en de achterspoiler die daar dwars doorheen loopt. Wie regelmatig passagiers en bagage meeneemt, zal blij zijn om te lezen dat de achterpassagiers over voldoende ruimte beschikken en ook de kofferruimte met 501 liter met de achterbank rechtop genoeg bagage kan slikken.
Onderweg
De favoriete rijomgeving van de Prius blijft nog steeds de stad. De combinatie van de elektromotor en de klassieke motor werkt hier voortreffelijk, met een “zen” rijbeleving. Je merkt nauwelijks wanneer de benzinemotor wordt ingeschakeld om de elektromotor te ondersteunen. En ook hier komt de continu variabele transmissie het best tot zijn recht.
Op de snelweg voelt de Prius zich minder op zijn gemak. Om met ons jachtige snelwegverkeer mee te kunnen, schakel je de rijmodus best van “Normal” naar “Power” (er is ook nog “Eco”, die de reacties van het gaspedaal doseert en onder meer de werking van de airco optimaliseert), maar dan reageert de CVT-bak met zijn klassieke “koffiemoleneffect”. De rolgeluiden van de banden op klassieke Belgische snelwegen vallen op, maar dat willen we gerust toeschrijven aan de afwezigheid van het klassieke motorgeluid.
Rijdynamiek
Het nieuwe TNGA-platform zorgt volgens Toyota voor een responsiever rijgedrag. Ook het koetswerk werd stijver gemaakt. De Prius houdt de koetswerkbewegingen inderdaad goed onder controle, maar de Japanner laat een steekje vallen op vochtig wegdek: de ecobanden, die vooral gericht zijn op minder rolweerstand, zitten daar sneller aan hun gripgrens. Maar echt sportief wil de Prius natuurlijk niet zijn: comfort en een laag verbruik, daar is het hem om te doen. En op dat vlak hebben we geen klachten: de schokdemping en filtering zijn op de afspraak.
Prijs
En ook dat lage verbruik zit snor: ondanks heel wat snelwegverkeer tijdens onze testweek, klokten we af op een gemiddeld verbruik van 4,8 l/100 km. Gooi wat meer stadsverkeer in de mix, en daar kunnen gerust nog een paar tienden van af.
De Toyota Prius begint vanaf € 30.310 in de Comfort-uitvoering. Daarvoor krijg je al heel wat veiligheidszaken, zoals een aanrijdingswaarschuwing met voetgangerherkenning, rijstrookwaarschuwing met een adaptieve snelheidsregelaar, verkeersbordherkenning en een achteruitrijcamera. De andere uitrustingsniveaus voegen daar vooral infotainment aan toe. De Prius is dus standaard al meer dan behoorlijk uitgerust!
Besluit
De vierde generatie van de Toyota Prius is opnieuw een stap vooruit ten opzichte van de voorganger. De Japanners zweren bij hun klassieke recept van een aerodynamisch koetswerk, een klassieke benzinemotor met elektromotor, en een CVT-automaat. Zijn speelterrein bij uitstek is de stad, waar hij een voortreffelijke combinatie biedt van rijcomfort in een “zen” jasje en een laag verbruik.