In principe is de Proace City Verso eerder Frans dan Japans... Hij rust namelijk op de technische basis van de Citroën Berlingo en Peugeot Rifter, een architectuur die ook als skelet dient voor de Opel Combo Life. Deze Toyota gaat de concurrentie aan met de Renault Kangoo/Mercedes T-Klasse/Nissan Townstar (alle drie op basis van de Kangoo) en met de Volkswagen Caddy/Ford Tourneo Connect (op basis van de Caddy). Een segment vol samenwerkingen!

Vorm volgt functie

Je kan deze bestelbreak of ludospace van Toyota krijgen in een korte of een lange versie. Maar behalve zijn Toyota-badges en enkele specifieke details, neemt hij de look over van zijn neven, de Citroën Berlingo en Peugeot Partner, met dus een blokvormige carrosserie die eerder voor functie gaat dan voor vorm.

Zijn schoonheid zit echter binnenin, met een interieur dat verleidt met tal van praktische kantjes, zoals we verderop in dit artikel bespreken. En de Proace City Verso heeft ook een modern interieur, met een warm en goed ontworpen dashboard. Natuurlijk zie je een pak meer harde plastics dan bijvoorbeeld in een gezinsbreak, maar de sfeer aan boord is aangenaam.

Multimedia: alles wat je nodig hebt

Qua multimedia en connectiviteit is de Proace City uitgerust met Bluetooth, USB-poorten en een aanraakscherm van 8 inch waarmee je het multimediasysteem bedient en waarmee je je smartphone kan verbinden via Apple CarPlay en Android Auto. Het scherm geeft ook toegang tot verschillende online functies, een TomTom-navigatiesysteem met 3D-kaarten, stembediening en realtime verkeersinformatie. Afhankelijk van de versie wordt er ook een head-up display aangeboden, waarop je de navigatie-instructies, de snelheidsbeperking en andere veiligheidsfuncties in je gezichtsveld kan projecteren. Een achteruitrijcamera tekent ook present om manoeuvres te vergemakkelijken.


Kort met 5 zitplaatsen of lang met 7?

De Proace City Verso heeft een ruim interieur dat plaats biedt aan allerlei spullen en accessoires voor groot en klein. De schuifdeuren achteraan zorgen voor een gemakkelijke toegang aan boord, waar je heel wat opbergmogelijkheden terugvindt, met ook een console aan het plafond dat een geheel vormt met het glazen panoramadak (dat echter niet opengaat). Het model is zelfs te krijgen met een achterruit die apart open kan, wat handig is om kleine spullen in de koffer te leggen zonder de grote achterklep open te moeten doen.


En de koffer zelf is ook zeer ruim, ongeacht of je met de korte versie met 5 zitplaatsen of de lange met 7 zetels te maken hebt. De Proace City Verso is dus een echte gezinsvriend: je moet niet kiezen welke bagage je kan meenemen op vakantie.

Merk op dat de tweede zitrij in de bodem kan worden neergeklapt om een volledig vlakke laadvloer te bekomen. De achterbank is echter niet verschuifbaar. Maar Toyota biedt wel 3 individuele zetels (allemaal van dezelfde grootte) op de tweede rij die ook apart inklappen. De lange versie heeft wel verschuifbare zetels op de derde rij.


Benzine en diesel, maar niet elektrisch

Zijn neven van bij Peugeot (Rifter) en Opel (Combo) kan je enkel nog maar krijgen in hun elektrische versies. Citroën koos daar eerst ook voor, maar toen het de verkopen van zijn Berlingo zag instorten, koos het Franse merk er toch voor om opnieuw traditionele benzine- en dieselmotoren aan te bieden, die goedkoper en veelzijdiger zijn. De Toyota Proace blijft ook beschikbaar met verbrandingsmotoren. Zijn elektrische versie is enkel beschikbaar op andere markten en is dus niet te krijgen in België.

Onder de motorkap van deze Toyota vinden we... Franse motoren, met een 1.2-turbobenzine van 110 pk (manuele zesbak) en op diesel de 1.5 BlueHDi (die hier als 1.5D door het leven gaat) met 102 pk (manuele zesbak) of 130 pk (manuele zesbak of achttrapsautomaat).


Achter het stuur heeft de 1.2 benzine al een opvallende souplesse gezien zijn kleine cilinderinhoud en ook zijn werkingsstilte is aangenaam: er zijn bijna geen trillingen te voelen, ondanks het feit dat hij drie cilinders telt. De bediening van de versnellingsbak is daarentegen wat stroef en het verbruik gaat in de stad of op bij dynamisch rijden veel sneller de hoogte in dan bij de dieselmotoren. Die zijn stil voor hun klasse en hun hogere koppel maakt ze erg soepel. De automaat (enkel met 130 pk) is niet de snelste op de markt, maar behoort wel bij de beste onder de bestelbreaks. De prestaties zijn goed genoeg en het compromis comfort/wegligging is zelfs zeer geslaagd. Deze ludospace rijdt dus (bijna) als een gewone auto, met als voordeel een hogere zitpositie, wat een goed zicht rondom oplevert.

Prijs Toyota Proace City Verso

Voor de korte versie beginnen de Belgische prijzen van de Toyota Proace City Verso bij 28.230 euro op benzine en bij 29.290 euro op diesel met 102 pk. Met een vergelijkbare uitrusting moet je op 2.120 euro meer rekenen voor de lange versie met 7 zitplaatsen. Redelijke prijzen voor zijn klasse en vergelijkbaar met die van de Citroën Berlingo. Maar in dit geval krijg je de extra garantie van Toyota: 10 jaar of 200.000 km! Niemand doet beter...

Ons verdict

Net als zijn orgaandonor Citroën Berlingo, is de Toyota Proace City Verso een referentie binnen zijn segment: het is een geslaagde en zeer aangename bestelbreak om mee te leven én om mee te rijden. Maar deze Japanse variant (met Franse motoren) heeft een veel uitgebreidere garantie (tot 10 jaar/200.000 km) en is dus een slimmere keuze dan de technisch identieke Berlingo, Rifter of Combo. De kopie is in dit geval interessanter dan het origineel...