Dat zorgt ervoor dat de RAV4 de eerste Toyota-SUV is die ook als hybride te kopen is. Dankzij een tweede elektromotor, op de achteras, prijkt er bovendien een “AWD”-badge op de koffer. Dat zorgt ervoor dat je tot 1.650 kg kunt slepen, en dat je op gladder wegdek ook makkelijker vertrekt. Maar het zwaardere terreinwerk hoef je van deze SUV niet te verwachten.

Leentjebuur bij Lexus

Helemaal nieuw is de hybride aandrijflijn niet: die wordt namelijk gekopieerd van de Lexus NX 300h. Dat betekent dus dat je een 2,5 liter viercilinder onder de motorkap krijgt, die samen met een elektromotor van 105 kW 197 pk produceert. De tweede elektromotor doet daar nog eens 50 kW bovenop.

Keuzes maken

Via knoppen op het dashboard kies je tussen drie rijstanden: Normal (de standaardmodus), Sport en Eco. Bovendien is er nog een vierde stand, de “EV”-stand waarbij de RAV4 volledig elektrisch rijdt, maar dat rijbereik is beperkt, zowel qua afstand als qua snelheid. Het vermogen van de Toyota wordt via die rijstanden en via een CVT-automaat aan de grond gezet.

Bedrukte sfeer

Naar aloude Japanse traditie is de assemblagekwaliteit van het interieur op peil. Toyota heeft ook zijn best gedaan om het geheel een kwalitatieve indruk te geven, maar bij het inkleuren van het geheel geraakten de Japanners niet verder dan kleurvariaties van zwart en grijs. Ook het overvloedige gebruik van alcantara en leder kan de keuze voor harde plastics op andere plaatsen niet maskeren.

Wat wel relatief goed gemaskeerd wordt, is dan weer de plaats die de batterij in de RAV4 inneemt. Het koffervolume (traditioneel de plaats waar het meeste aan ruimte wordt ingeboet) bedraagt 501 liter met de achterbank rechtop, en dat is niet onaardig. Ook de passagiers hebben niet te klagen: vooraan zit je op comfortabele zetels, en achteraan is er ruimte genoeg voor drie volwassenen.

Onderweg

Toyota heeft veel moeite gedaan om het geluid van de motor en de aandrijving (het zogenaamde “koffiemoleneffect” van de continu variabele transmissie) te dempen, en daar is het aardig in geslaagd. Bovendien verloopt ook de switch tussen de elektromotor en de benzinemotor relatief geruisloos, zodat je in alle comfort door het verkeer laveert.

Tenminste… wanneer je het gaspedaal niet te fel indrukt. Dan wordt de motor veel meer aangesproken, en sportief sturen is niet de sterkste kant van deze RAV4. Het stuur geeft daarvoor te weinig feedback, en ook het rempedaal mist het nodige gevoel.

Ook de snelweg is niet het uitverkoren terrein van deze Toyota: daar gaat het verbruik namelijk de hoogte in, en dat is ook de reden waarom ons testverbruik bij 8,5 liter lag, een stevige slok meer dan de 4,9 liter die Toyota zelf opgeeft!

Veiligheid

Toyota biedt een heel arsenaal aan veiligheisfeatures. Zo omvat het Safety Sense-systeem een aanrijdingswaarschuwing met voetgangerdetectie, rijstrookwaarschuwing, adaptieve snelheidsregelaar en verkeersborddetectie. Dat kan verder nog worden aangevuld met een dodehoekwaarschuwing en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto. Een achteruitrijcamera en een 360 graden-camera mogen uiteraard niet ontbreken.

Prijs

De RAV4 Hybrid parkeer je vanaf € 35.540 op je oprit. Daarvoor heb je de 2WD-versie in het Access-uitrustingsniveau. Dat omvat onder meer heel wat veiligheidsfeatures, automatische klimaatregeling, en het Touch 2-infotainmentsysteem. De AWD-versie begint vanaf € 39.220, in Comfort-versie. Die voegt er onder meer nog meer veiligheidssnufjes en een elektrische achterklep aan toe. Voor de volledigheid: de Lexus NX 300h met vierwielaandrijving begint vanaf € 43.500.

Besluit

Toyota slaagt erin om zijn traditionele hybriderecept verder te verfijnen: de combinatie tussen de benzinemotor, de elektromotor en de CVT zorgt voor een “zen” rijbeleving die de Japanners als geen ander meester zijn. Rij je graag geïnspireerd of doe je vooral snelwegen, dan ben je bij de RAV4 Hybrid niet aan het juiste adres. Maar in de stad of op secundaire wegen is hij een geschikte metgezel voor het hele gezin.