GTI of GTD: ze zien er bijna hetzelfde uit, met dat verschil dat de diesel grijze biesjes verkiest boven de rode van de benzineversie. De Golf krijgt enkele sportieve accenten. Voldoende discreet om jouw ‘groene’ buurman niet te verhitten en toch genoeg om je te onderscheiden van zijn Golf BlueMotion.
Sober en elegant
Geen twijfel mogelijk: deze Golf leunt aan bij de premiummarkt: de afwerking precies tot op de millimeter, de kwaliteitsvolle materialen, de perfecte assemblage, de uitgekiende ergonomie, de hightechuitrusting, … En dat allemaal in een elegant interieur dat sobere sportiviteit uitstraalt en voor extra sfeer zorgt met enkele chroomaccenten.
Kitscherig of gezellig?
Voor de bekleding heb je keuze tussen de zeer kitscherige grijze Schotse ruiten of leder van hoge kwaliteit. In beide gevallen geniet je van een uitstekende rijpositie, aangepast aan bestuurders van elke grootte dankzij de goede instelmogelijkheden. Qua ruimte en functionaliteit verandert de GTD niets aan de uitstekende troeven van de klassieke Golf.
Vermogen
Inzake puur vermogen moet de Golf GTD nog altijd zijn meerdere erkennen in de GTI: 184 pk in plaats van 220 of 230 pk. Maar qua koppel herpakt de 2.0 TDI zich en overtreft hij ruimschoots zijn tegenhanger met benzine: 380 Nm in totaal of 30 Nm meer. Een mooie waarde die je naar keuze combineert met een manuele of automatische (DSG) zesversnellingsbak.
Hete mazoutstoof
Laten we jou meteen geruststellen: de prestaties stellen zeker niet teleur. Natuurlijk ontbreekt er wat bereik hoog in de toeren, maar de GTD knalt bij de hernemingen. De DSG-versnellingsbak zorgt bovendien voor extra levendigheid. Op natte ondergrond is de tractiecontrole geen overbodige luxe gezien het sterke koppel.
Natuurlijk evenaart de diesel niet de sensaties en het werkingscomfort van de benzine door zijn ‘landbouwachtige’ staccatostem, de weinig verfijnde klanken bij lage toeren en het beperkte toerentalbereik. De GTD presteert goed, alleen de manier waarop is wat minder. Muziekliefhebbers kunnen de diesel wel laten zingen als een benzine in het interieur met de optionele Sound Actuator.
Fijn afgesteld onderstel
De GTD kan een GTI niet volgen door een gebrek aan vermogen, maar als bestuurder beleef je veel plezier. Door het nauwkeurige onderstel plaats je hem gemakkelijk in het begin van de bocht en de GTD twijfelt niet om de achterkant te doen glijden als je jouw voet van het gaspedaal licht. Zegt het jou allemaal niet veel, onthoud dan gewoon dan de GTD bij gelegenheid speels rijdt, met een poep die de salsa danst als je bruuskeert. Maar wees gerust, de geleidelijke reacties zijn gemakkelijk onder controle te houden.
Goed opgehangen
We zijn ook tevreden over de geleidelijke en tolerante ophanging. De GTD veegt oneffenheden een na een weg en rijdt zeer doeltreffend en stabiel. Het comfort is natuurlijk iets harder dan in een minder sportieve Golf, maar blijft van goed niveau. We zouden er met plezier lange afstanden mee afleggen.
Doorslaggevend argument
Aan de pomp speelt de GTD zijn mooiste troef uit: de DSG-versie verbruikt maar 4,5 l/100 km met een CO2-uitstoot van 119 g/km. Reken op onze drukke wegen eerder op een gemiddelde van 6,5 l/100 km in de praktijk, wat belachelijk laag blijft voor een sportieveling van dit kaliber.
De prijs van de GTD ligt boven die van de GTI: van 31.690 tot 34.170 euro naargelang de afwerking en de versnellingsbak. Tijd om de rekenmachine boven te halen …
Conclusie
Kwatongen zullen de GTD beschouwen als een GTI Canada Dry: wel de look en de prestaties, niet de sensaties. Wij zien de zaken anders: de GTD biedt echt rijplezier, vooral dankzij het zorgvuldig uitgekiende onderstel, zonder zware rekening aan de pomp. Maar zijn stevige aankoopprijs doet ons eerder kiezen voor een TDI 150 full option. Seat biedt overigens een Leon FR TDI met dezelfde motor voor nog minder geld. Een vreselijk dilemma …