Volkswagen koos voor een chique en sportief jasje voor zijn plug-inhybrides. Met de ronkende “GTE”-badge verdedigt de Passat zowel ecologische als sportieve aspiraties. Naast de logo’s en enkele cosmetische details krijgt deze specifieke versie blauwe details (de blauwe remklauwen zijn op zijn zachtst gezegd wel vreemd), inclusief in het interieur.
Technisch
Deze Passat GTE neemt de hybride aandrijflijn over van zijn kleine broertje, de Golf GTE. Maar om zijn status te behouden voegt hij enkele pk’s toe aan zijn 1.4 TSI-verbrandingsmotor én aan de elektromotor. Volkswagen geeft vermogens op van respectievelijk 156 en 115 pk, wat een gecombineerd resultaat geeft van 218 pk en 400 Nm. Een aantrekkelijk vermogen, dat uitsluitend via een DSG-automaat met zes verzetten naar de voorwielen wordt gestuurd.
Interessante elektrische modus
De batterij aan een gewoon stopcontact thuis opladen duurt iets meer dan vier uur, en ongeveer de helft korter als je een wallbox hebt. En hier toont de Passat GTE zijn kwaliteiten, met een zuiver elektrisch rijbereik van 50 kilometer. In de praktijk bereik je eerder 35-40 kilometer, maar het blijft een interessant resultaat. Goed om weten: de puur elektrische modus, die beperkt is tot 130 km/u, komt het best tot zijn recht in de stad, waar de elektromotor weinig moeite moet doen, en de stilte en het onmiddellijk beschikbare koppel wonderen doen. Met de optionele file-assistent ben je helemaal afgesneden van de buitenwereld.
Zachte en ontspannende hybridemodus
Om de batterijreserve niet teveel aan te spreken, of wanneer de batterij leeg is, is er de “charge”-modus (die de verbrandingsmotor gebruikt om de batterij op te laden) en de “hybride”-modus. In dat laatste geval trekt de Passat volop de ecologische kaart. Het systeem berekent continu de beste manier om zo weinig mogelijk brandstof te verbruiken, verzacht het gewicht van je rechtervoet en, cru gezegd, verdooft de sensaties. Prima voor dagelijks gebruik, maar in “GTE” zitten de letters “GT”, en je vraagt je af waar die 218 paarden naartoe zijn.
GTE
Hier wordt het beest wakker. Er verschijnt een toerenteller op het digitale instrumentenpaneel, de respons op het gaspedaal is duidelijker, en het motorgeluid is aanweziger. De rauwe hernemingen van de 1.4 TSI lijken daardoor wat artificieel, maar de prestaties die de constructeur opgeeft (7,6 seconden van 0 tot 100 km/u) liegen er niet om!
Nog steeds aangenaam
De Passat blijft een gevestigde waarde: onberispelijk afgewerkt, volledig uitgerust, comfortabel, gedempt,… De 300 extra kilo’s van de GTE laten zich onderweg wat voelen, zonder echter onaangename neveneffecten te veroorzaken. Ook de kofferruimte is beperkt: 402 liter voor de sedan (-184 liter) en 483 liter voor de break (-170 liter).
Verbruik
De volledig verouderde Europese homologatieprocedures leveren van de pot gerukte verbruikscijfers op: 1,6 l/100 km en 37 g CO2/km… In de praktijk zal je verbruik afhangen van hoe vaak je herlaadt, en van het traject dat je aflegt. Als je zowel thuis als op het werk kunt opladen en je op minder dan 35 kilometer van je werk woont, verbruik je niets! Maar dan moet je je beheersen. Met een smartphone-app kan je bovendien het batterijniveau in het oog houden.
Rij je echter grote afstanden op de snelweg en kan je niet regelmatig herladen, zal je verbruik rond de 7 l/100 liggen en… wordt het nut van de Passat GTE bijzonder beperkt!
Prijs
Er is slechts één uitrustingsniveau beschikbaar, en dat is redelijk volledig. De keerzijde van de medaille is dat dit technologische arsenaal een prijskaartje heeft: € 45.350 voor de sedan en € 47.240 voor de Variant. Maar de echte rivalen van de Passat GTE horen allemaal tot het premiumsegment en zijn dus krachtiger en duurder. De Duitser is dus een uitgelezen outsider.
Besluit
De Passat GTE mengt ecologie en sport op een handige manier en toont de weg naar de toekomst voor andere Volkswagen-producten. Veelbelovende technologie, die mensen die niet te ver van hun werk wonen zonder een druppel brandstof te verbruiken van en naar het werk brengt. En dus met een gerust gemoed ver op vakantie kan sturen. Het beste van twee werelden? Op een detail na: zulke technologie vereist steun van de regering om echt door te breken, want de prijs ligt momenteel redelijk hoog.