Yeelen Möller

9 APR 2024

Audi S3 facelift: 333 pk!

Na de brave A3 is het aan de Audi S3 om opgefrist te worden. Een facelift die niet alleen een vernieuwd design met zich meebrengt, maar ook meer vermogen en tal van kleine aanpassingen om het rijden nog leuker te maken!

Het lijkt wel een spelletje ‘zoek de 7 verschillen’, maar de Audi A3 heeft wel degelijk een facelift gekregen, met naast een vernieuwd snoetje ook een nieuwe koetswerkvariant in de vorm van de A3 Allstreet. Maar wie A zegt, moet... S zeggen – toch als je over Audi spreekt. De facelift van de sportieve S3 is namelijk ook net onthuld. De uiterlijke aanpassingen zijn opnieuw vrij subtiel; Audi spreekt over een nieuwe structuur voor de Singleframe-grille, een splitter met twee verticale elementen en een nieuwe achterbumper. Daar prijken nog steeds vier uitlaatpijpen, optioneel vervaardigd uit Titanium dankzij Akrapovic, wat een vollere sound moet opleveren.

Meer personalisatie voor de Audi S3 2024

Net als bij de andere recente modellen van Audi, kan je met de nieuwe S3 voor 2024 ook de lichtsignatuur personaliseren via het infotainmentsysteem, met vier opties om uit te kiezen. Het infotainment zelf heeft ook een upgrade gekregen en maakt het nu mogelijk om externe apps rechtstreeks te installeren, zonder dat je via je smartphone moet gaan. Verder zien we de nieuwe, supercompacte automaatpook, een nieuw design voor de ventilatieroosters en een uitgebreide sfeerverlichting.

23 pk extra

Maar het sappigste nieuws is natuurlijk onder de motorkap te vinden. Daar heeft Audi de 2.0 TFSI nog net dat beetje meer gekieteld tot 245 kW (333 pk) en 420 Nm, een winst van 23 pk en 20 Nm vergeleken met het pre-faceliftexemplaar – en niet toevallig exact evenveel als de Volkswagen Golf R 20 Years, waarmee de S3 zijn motor deelt. De sprint van 0 tot 100 km/u duurt daarmee nog maar 4,7 seconden, met een begrensde topsnelheid van 250 km/u. 

Betere respons

Verder heeft Audi werk gestoken in een snellere respons. De S-tronic-automaat schakelt nu twee keer sneller en laat nu ook wat meer toeren toe in de gewone D-modus. De turbo wordt daarnaast op stoom gehouden bij lagere snelheden en onder gedeeltelijke belasting om hernemingen vlotter te maken. En kies je voor de Dynamic Plus-modus, dan stijgt het stationaire toerental naar 1.300 tpm om harder te kunnen optrekken vanuit stilstand. Tenslotte, naast enkele aanpassingen aan de remmen en de ophanging, neemt de S3 de torque splitter van de RS3 over, wat voor een betere koppelverdeling naar de achteras zorgt en meer overstuur mogelijk maakt.

De Audi S3 facelift voor 2024 blijft beschikbaar als Sportback en als sedan, en is later in het tweede kwartaal van 2024 te bestellen. 

Advertentie
Advertentie
Advertentie